Veg-Norges største kontrakt signert

Veg-Norges største kontrakt signert

Fellesprosjektet E6-Dovrebanen signerte tirsdag 13. mars en av norges største anleggskontrakter med Veidekke og Hochtief Solutions AG.

Står klart i 2016

Fram til 2016 skal Veidekke og Hochtief på oppdrag fra Statens vegvesen og Jernbaneverket blant annet bygge:

  • Ca. 5,6 kilometer firefelts E6. Inkludert i dette er Morskogstunnelen på 2,3 kilometer.
  • Ca. 6,8 kilometer dobbeltsporet jernbane. Her er Ulvintunnelen på 3,9 kilometer og Morstuatunnelen på 200 meter inkludert.
  • Seks kilometer Mjøstråkk (gang- og sykkelveg).
  • Lokalveg til Brøhauggrenda.
  • Diverse avbøtende tiltak. Blant de avbøtende tiltakene er tilbakeføring av E6 til terreng etter at dagens E6 over Morskogen er lagt i ny tunnel.

Strekningen utgjør FP 2 i Jernbaneverket og Statens vegvesens fellesprosjekt langs E6 og Dovrebanen. Kontraktssummen er på kr.1.574.802.476,-

 

Kort byggetid

– Dette er en av de største enkeltkontraktene som hittil er signert innen norsk anleggsbransje. Vi har foran oss et spennende samarbeid og byggetiden er kort. I dette prosjektet skal vi også samarbeide med en stor tysk entreprenør som vil bringe ny kompetanse og nye tekniske løsninger inn i norsk anleggsbransje, sier prosjektleder for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, Taale Stensbye.

– Dette er et utfordrende prosjekt for oss. Vi skal utføre en vanskelig jobb på kort tid og håper oppdragsgiver blir fornøyd med arbeidet vi skal gjøre, sier direktør i Hochtief Solutions AG, Thomas Krause.

Disse signerte en av norges største anleggskontrakter. Fra venstre: 
 Nils Hæstad, Veidekke Entreprenør AS
 Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket Utbygging Dag Andresen, administrerende direktør i Veidekke Entreprenør AS Thomas Krause, direktør i Hochtief Solutions AG Frank Wagner, Hochtief Solutions AG Taale Stensbye, prosjektleder for Fellesprosjektet E6 - Dovrebanen.
Disse signerte en av norges største anleggskontrakter. Fra venstre: Nils Hæstad, Veidekke Entreprenør AS Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket Utbygging Dag Andresen, administrerende direktør i Veidekke Entreprenør AS Thomas Krause, direktør i Hochtief Solutions AG Frank Wagner, Hochtief Solutions AG Taale Stensbye, prosjektleder for Fellesprosjektet E6 - Dovrebanen.


 

Internasjonalt miljø

Mellom Brøhaug og Strandlykkja kommer det til å jobbe anleggsarbeidere fra Tyskland, Slovakia, Sverige og Norge. – I Hochtief er vi opptatt av at våre ansatte skal kunne språket i landet de arbeider i. I dette aktuelle prosjektet er vi allerede godt i gang med å kurse tyske og slovakiske anleggsarbeidere i svensk, slik at de kan gjøre seg forstått med både svensker og nordmenn, forteller Krause.

 

Svenske Veidekke-folk

Veidekke Entreprenør AS stiller med anleggsarbeidere fra Norge og fra svenske Veidekke. – Veidekke i Sverige er store på bygging av tunnel, derfor er det naturlig for oss å trekke inn våre svenske kolleger, sier administrerende direktør i Veidekke Entreprenør AS, Dag Andresen.

– Denne kontrakten er den største enkeltkontrakten i Veidekkes historie. Vi er glade for tillitten som er vist oss. Det er også det første byggeprosjektet vi skal gjennomføre med Hochtief og vi gleder oss til å komme i gang, sier Andresen.  

Nå starter en fire uker lang samhandlingsprosess før byggestart i april. I denne prosessen skal alle parter som nå utgjør FP 2 møtes for å bli enige om hvordan Jernbaneverket, Statens vegvesen, Hochtief og Veidekke best skal jobbe sammen.

  •  

Forsiden akkurat nå