Vedlikehold av eksisterende veier er viktigere enn nybygging, viser tall fra NAFs Trafikantbarometer.
Vedlikehold av eksisterende veier er viktigere enn nybygging, viser tall fra NAFs Trafikantbarometer. (Foto: Peter Bryng, NAF)

Vedlikehold er viktigere for folk enn nye veiutbygginger, viser ny NAF-undersøkelse

Mer kollektivtransport og vedlikehold av veiene vi allerede har, kommer ut på topp over hvilke samferdselstiltak folk ønsker at politikerne skal prioritere.

Dette kommer frem i en ny befolkningsundersøkelse utført av TNS Kantar på vegne av NAF. - Dette er klar tale i forkant av at Nasjonal transportplan legges frem, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i medlemsorganisasjonen NAF.

På tredjeplass over tiltak folk ønsker at skal prioriteres kommer mer satsning på jernbane, som 38 prosent har krysset av for. Utbygging av nye veier er det 30 prosent som ønsker, mens 28 vil ha bedre tilrettelegging for sykling.

- Mer kollektiv og bedre vedlikehold er gjennomgående de tiltakene folk vi ha mer av. Trygge veier og en buss som kommer i tide og tar deg dit du skal er det som får hverdagen til å gå opp, sier Skjøstad.

Enormt og økende forfall på veiene

Tall fra 2014 viser at etterslepet på riks- og fylkesveinettet til sammen er beregnet til mellom 80 og 130 milliarder kroner. NAF-bladet Motor har beregnet at etterslepet på fylkesveiene alene er på godt over 60 milliarder kroner og stigende. I 2018 var det over 3000 skred og nedfall på vei i Norge.

- Det har vært store samferdselsbudsjetter og mange nødvendige utbygginger på riksveiene er nå i sluttfasen. Nå har turen kommet til å hente opp vedlikeholdsetterslepet, og vi mener det må starte med Nasjonal transportplan, sier Skjøstad.

Buss og bane tar for lang tid i dag

I en rapport fra 2019 viste NAF at halvparten av innbyggerne i Norges største byer har et for dårlig kollektivtilbud. Oslo og Trondheim er de eneste byene med et meget godt kollektivtilbud til henholdsvis 64 prosent og 49 prosent av innbyggerne. Ingen andre byer kommer i nærheten. 

- Mange norske byer har innført høye bompenger lenge før man ser effekten av investeringer i kollektiv. I Nasjonal transportplan bør man se på hele bompengeprinsippet på nytt, og komme frem til andre løsninger enn den massive brukerbetalingen vi ser i dag, sier Skjøstad.

Forsiden akkurat nå