Bussen til Leirvik på Stord må presse seg inn mot fjellveggen for å slippe Google-bilen forbi. Det slipper den når den nye fylkesveg 542 blir ferdig sommeren 2017. (Foto: Google)
Bussen til Leirvik på Stord må presse seg inn mot fjellveggen for å slippe Google-bilen forbi. Det slipper den når den nye fylkesveg 542 blir ferdig sommeren 2017. (Foto: Google)

Vassbakk & Stol leder på Bømlo

Bare to entreprenører har gitt anbud på det største oppdraget i Bømlopakken. Det laveste kommer fra Vassbakk & Stol. Det er på 297 millioner kroner.

Den eneste konkurrenten er Bertelsen & Garpestad, som vil ha 310 millioner for jobben.

Oppdraget gjelder omlegging av fylkesveg 542 på strekningen Stokkabekken-Siggjarvåg i Bømlo kommune i Sunnhordland. Avstanden mellom ytterpunktene er 7,9 km.

Lav deltakelse betyr ofte høye anbud, men ikke i dette tilfellet. Prisene ligger omtrent der Vegvesenet regnet med at de skulle ligge.

De to anbudene ligger likevel høyt over overslaget som ble gjort for to år siden, men siden den gangen er planene forandret en god del. I følge de opprinnelige planene skulle det ikke være gang/sykkelveg langs den nye fylkesveg 542. Det blir det på hele strekningen. Dessuten blir det et planskilt kryss på Stokkabekken hvor fylkesvegene 541 og 542 møtes. Det lå ikke i de opprinnelige planene.

Byggeleder Torstein Halleraker i Region vest regner med at den lave interessen for oppdraget kan skyldes at det er en totalentreprise. Den som får kontrakten, får ansvaret for prosjektering, utførelse og kontroll av den nye vegen.

Den nye fylkesveg 542 skal gå helt utenom nåværende veg på nesten hele strekningen. Standardhevingen blir betydelig. Dagens veg er for smal til at det kan markeres midtlinje.

Fordi det er en totalentreprise, er ikke traséen til den nye vegen nøyaktig fastlagt. Det eneste som er sikkert er at den må ligge innenfor det regulerte området.

- Vår erfaring med totalentrepriser er at entreprenørene ikke gjør store justeringer i horisontalplanet. I vertikalplanet blir det gjort flere justeringer av hensyn til massebalansen, sier Halleraker, som regner med byggstart rundt årsskiftet. Den nye vegen mellom Stokkabekken og Siggjarvåg må være ferdig innen 5. juli 2017.

 

Forsiden akkurat nå