Sotrabrua har et 768 meter langt fagverk. Gjennom dette skal det monteres kabelkanaler. Fagverket er mye lengre enn noe annet fagverk i Norge. Alle hengebruer med spenn som er i nærheten av dette, har kjørebaner som er avstivet med stålkasser.
Sotrabrua har et 768 meter langt fagverk. Gjennom dette skal det monteres kabelkanaler. Fagverket er mye lengre enn noe annet fagverk i Norge. Alle hengebruer med spenn som er i nærheten av dette, har kjørebaner som er avstivet med stålkasser. (Erik Johan/broer.no)

Uvanlig jobb utlyst på Sotrasambandet

Entreprenører som vil ha en jobb utenom det vanlige, får en unik mulighet. Vegvesenet vil ha pris på forberedende arbeid for legging høyspentkabler under kjørebanen på Sotrabrua. Anbudsfristen er satt til 18. juni.

I dag går det en 300 kV og en 132 kV kraftledning i luftspenn over Vatlestraumen som skiller Bergen fra øyene lengre vest. Ledningene ligger i traséen til den nye Sotrabrua. De må flyttes før byggingen av den nye brua kan komme i gang.

Den gamle Sotrabrua har et hovedspenn på 468 meter. I motsetning til alle de lengste norske hengebruene, har den opphengte sidespenn. Begge er 150 meter lange. Både hovedspenn og sidespenn er avstivet med fagverk.

De nåværende luftspennene skal fordeles på ni kabler - seks for 300 kV og tre for 132 kV. 300 kV-kablene skal oppgraderes til 420 kV. Mellom undergurtene på fagverket skal det legges nye tverrgående stålbjelker som kabelkanalene skal legges på. Det blir to kanaler for 420 kV-kablene og en for 132 kV-kablene.

Oppdraget omfatter også sandblåsing og maling av de delene av fagverket hvor man ikke kan komme til etter at de nye kabelkanalene er montert.

Sotrabrua har en total lengde på 1 236 meter. Mellom landkarene og de opphengte sidespennene er det til sammen 468 meter betongviadukter. Under disse skal det festes kabelbruer som skal føre høyspentkablene ut til fagverket.

Fram til Sotrabrua skal kablene gå i tunneler. Kontrakten på driving av tunnelene ble nylig signert. Den gikk til et arbeidsfellesskap mellom Bertelsen & Garpestad og det tsjekkiske firmaet Metrostav. Kontraktsummen er 276 millioner kroner.

Statens vegvesen har prosjektert jobben med assistanse fra Norconsult. Innen 1. september neste år må den være fullført.

Forsiden akkurat nå