Utrolig jevn kamp om Varoddbrua

Kampen om å få bygge den nye Varoddbrua er uhyre jevn. Porr Norge Infrastructure vil ha 542,3 millioner kroner for jobben. Toto Costruzioni Generali vil en en million mer. Mindre enn to promille skiller!

Slik vil Varoddbruaene se ut sommeren 2020. Anbudsåpningen ga ingen avklaring om hvem som skal bygge den nye brua.
Slik vil Varoddbruaene se ut sommeren 2020. Anbudsåpningen ga ingen avklaring om hvem som skal bygge den nye brua. Bilde: Statens vegvesen
16. des. 2016 - 14:41

Firmaet som leder er det norske datterselskapet til et stort østerriksk firma. Det som puster lederen i nakken er et italiensk firma.

Ingen av dem kan føle seg trygge på seieren. Kruse Smith følger like bak med et anbud på 546,3 mill. Implenia på fjerdeplass vil ha 554,6 mill.

Ytterliger to entreprenører har gitt anbud. Det er Skanska (628,9 mill.) og det kinesiske firmaet Sichuan Road & Bridge (714 mill.).

Byggeleder Bård Kimestad i Region sør er fornøyd med oppslutning om konkurransen. - Det er veldig bra med så mange deltakere på en sånn jobb, sier han.

Hovedoppgaven blir å bygge ny fritt frambygg-bru for østgående trafikk. I likhet med brua fra 1994 som tar vestgående trafikk, får den nye bru et hovedspenn på 260 meter og en totallengde på 660 meter.

Brua får tre kjørefelt, hvorav ett blir forbeholdt busser og drosjer. Dessuten blir det gang/sykkelveg for trafikk i begge retninger.

Entreprisen omfater også riving av den gamle hengebrua fra 1956. Den tar nå østgående trafikk. Det skal også gjøres mye arbeid på tilstøtende veger og på lokalvegnettet i området.

I dag er det gang/sykkelveg på brua fra 1994. Det blir bygd om til kolektivfelt når den nye brua blir ferdig. Innen 1. april 2020 skal alt arbeid være fullført.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.