Ny Skjøiten bru er 90 meter lang og åpner til sommeren. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)
Kontrollingeniør Tine Sørbye og byggeleder Bjørn Kåren Ifarness i Statens vegvesen ved dagens bru som om få måneder blir erstattet av en bedre og tryggere bru i bakgrunnen. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)
De siste 500 meter med ny vei inn mot ny bru gjøres nå ferdig fram mot sommeren. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)
Gamle Skjøiten bru fra 1937 er en flaskehals og et ulykkespunkt i dag, men snart kommer bedre tider. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)
Den nye brua passerer elva i nesten rett linje med veien. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)

Ulykkespunktet Skjøiten bru er snart historie

Snart er tiden ute for 85 år gamle Skjøiten bru. Da forsvinner en av de største flaskehalsene og ulykkespunktene på riksvei 52 i Hemsedal.

Begivenheten er bare drøye tre måneder unna. Og bilistene kan se fram til bedre framkommelighet og trafikksikkerhet på den viktige fjellovergangen mellom øst og vest i Sør-Norge. Riksvei 52 forbinder riksvei 7 fra Gol i Hallingdal med E16 over Filefjell ved Borlaug i Lærdal.

Det skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding.

15 måneders arbeid

Hæhre vant konkurransen om dette oppdraget med et tilbud på 79 millioner kroner. Siden i fjor vår har entreprenøren bygd ny bru og vel halvannen kilometer vei for å utbedre en strekning som har vært spesielt krevende i vinterhalvåret. Den smale og trafikkfarlige Skjøiten bru fra 1937 erstattes til sommeren med en 90 meter lang betongbru om lag 40 meter nedstrøms for dagens bru.

Mens gamlebrua er smal og krysser elva Mørkedøla med omtrent 90 grader i forhold til veien på hver side av elva, skrår den nye brua over elva i nesten rett linje med veien. Veien nedstrøms har også blitt utvidet fra to til tre felt i en kilometers lengde i bakken opp fra Venås bru.

1,5 km ny vei

Nå bygges de siste 500 meterne med ny veg fram mot brua i løpet av våren, mens ferdiggjøringen av brua også er i god rute etter den vellykkede støpningen av brubanen i vinter. I mellomtiden ledes trafikken forbi anlegget lysregulert på ett felt.

– Vi og entreprenøren er i rute til åpning til sommeren, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Kåre Ifarnes. Når den nye brua og veien tas i bruk skal gamlebrua rives.

Den jobben blir trolig påbegynt etter ferien og ventes ferdig en gang i løpet av september. Da blir bare de to landkarene på her side stående igjen som vegminne etter sliteren fra 1930-årene som nå ser målsnora for sin levetid.

Les også

Forsiden akkurat nå