NYHETER

Tunnelpenger brukes opp til fergedrift

Sterk økning i trafikken gjør at Møre og Romsdal fylkeskommune må sette inn en tredje ferge på fylkesvegsambandet Hareid-Sulesund fra nyttår. Ekstrakostnadene må fylkeskommunen bære selv.

Kjell Herskedal
14. nov. 2014 - 13:36

Lederen i fylkets samferdselsutvalg, Oddbjørn Vatne (Sp) er urolig for økonomien til Møre og Romsdal fylkeskommune.

-Penger som var avsatt til tunnelvedlikehold er brukt opp til fergedrift og det er ingen signaler fra regjeringen om at den vil heve tilskuddssatsene for fylkesfergedriften, sier Vatne.

I tillegg til at rederienes anbud for fergedriften har økt sterkt de siste årene og en stor økning i kostnadene til fergekaier, vokser trafikken i flere samband så raskt at statens tilskudd på ingen måte henger med i svingene. Det merkes på pungen i landets største fergefylke.

 

Flere samband

I tillegg til Hareid-Sulesund, som er fylkets nest største fergesamband etter riksvegsambandet Molde-Vestnes, er det også sterk trafikkøkning i to andre fylkesvegsamband: Sølsnes-Åfarnes og Aukra-Hollingsholm. Begge steder er det krav om ekstra fergekapasitet.

For Hareid-Sulesund så samferdselsutvalget ingen veg utenom å ta spaden i egne hender og beslutte at en tredje ferge må settes inn fra nyttår.  I september toppet problemene seg med 1.646 gjenstående biler og kaos på fergekaia på Hareid. Snitt gjenstående biler per måned i første halvår var 1300. De to fergene i dette sambandet frakter 75.000 kjøretøy i måneden, av disse nesten 4.000  vogntog over 17 meter.

 

Høy aktivitet

Trafikkveksten skyldes høy aktivitet i næringslivet på Søre Sunnmøre, som har mange skipsverft og stor produksjon av skipsutstyr i tillegg til rederivirksomhet og fiskerivirksomhet. Folketallet har også økt mye i denne delen av fylket. Et for dårlig fergetilbud er hemmende for både folk og næringsliv, er oppfatningen. Ansvaret legges til fylkeskommunen, Statens vegvesen og fergerederiet Norled.

I første omgang er det bare fylkeskommunen som har vist handlekraft. Som en kortsiktig løsning vil en 70-bilers reserveferge bli satt inn på de mest hektiske tidene av året og døgnet fra 1. januar, inntil en permanent ordning kommer på plass.

 

Bildetekst:

 

Bildetekst:

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.