TUNNELER

Tunneloppgradering: Tiden er kommet for to sentrale tunneler i Bergen

Her er trafikken på 100.000 i døgnet på det meste. Arbeidet skal ta opp mot tre år.

Vestre portal til Nygårdstunnelene i Bergen.
Vestre portal til Nygårdstunnelene i Bergen. Foto: Google Maps
3. des. 2021 - 05:54 | Endret 3. des. 2021 - 10:53

NB: Datoene for tilbudskonferanse og påmeldingsfrist for denne konkurransen er endret.

Vegvesenet skal nå oppgradere Damsgård- og Nygårdstunnelen i Bergen, begge på riksvei 555.

Damsgårdtunnelen

2342/2360 meter lang, åpnet i 1993

Profil: 2 x T9,5

Fri høyde: 4,5 meter

Bredde: 2 X 3,25 m (kjørefeltbredde)

Max stigning: 1 %

ÅDT 2020: 42.000

Andel tungtrafikk: 9 %

Fartsgrense: 80 km/t, 70 og 50 i utgangen mot øst

Oppdraget beskrives slik: Oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, anlegg- og byggeteknikk.

Konkurransegrunnlaget er modell- og tegningsbasert.

Her nevner vi noen av de anslåtte hovedmengdene:

  • Riving og fjerning av eksisterende belysning, ventilasjon og sikkerhetsutrustning i to toløpstunneler

    Nygårdstunnelen

    865 meter lang, åpnet i 1999

    Tunnelprofil: T9,5

    Fri høyde 4,5 meter

    Bredde: 2 X 3,25 m (kjørefeltbredde)

    Max stigning: 5 %

    ÅDT 2020: 100.000

    Andel tungtrafikk: 8 %

    Fartsgrense: 60 km/t

  • Installasjoner i 5 nye nye tekniske bygg
  • 9900 meter kabelstige
  • Led-armaturer for komplett belysning i tunnel med styresystem i to toløpstunneler
  • Ca. 130 LED sikkerhetslys
  • 63 nødstasjoner (skap)
  • 132 automatikkskap (AS-skap)
  • Ca 98.000 meter sterkstrømskabling
  • Ca. 7800 meter LED-lysstripe
  • 90 nødtelefonapparater og servicetelefoner
  • 16 automatiske bommer
  • 255 røde stoppblinksignal og skilt elektro
  • 137 overvåkningskameraer
  • Kabelgrøfter i daganlegg: ca 5000 meter
  • Kabelgrøfter i tunnel: ca 8500 meter
  • Trekkerør i varierende dimensjoner:  ca 130.000 meter
  • Sprengning av bergrom og strossing i tunnel, sikringsarbeider, vann- og frostsikring,
    bygg og betongarbeider, OV/VA, grøftearbeider
  • 4780 m3 sprengning i tunnel
  • 1095 sikringsbolter
  • 750 m3 sprøytebetong
  • 6 380 m2 vann- og frostsikring
  • Ombygging av eksisterende sedimenteringsbasseng ved Nygårdstunnelen
  • Sedimenteringsmagasin Damsgård øst og Løvstakktunnelen, 4 x 25 meter
  • Sedimenteringsmagasin Damsgård vest, 2 x 25 meter
  • 12.880 meter rekkverk av betong

Hoveddelen av arbeidene skal utføres om natten. Tunnelene kan stenges mellom 22.00 og 05.30.

Kartet viser plasseringen til de to tunnelene. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kartet viser plasseringen til de to tunnelene. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Her er det mange delfrister, og noen av dem ser slik ut:

  • Ferdigstilt sprenging/vann- og frostsikring: 15. desember 2022
  • Ferdigstilt sedimenteringsbasseng: 15. juni 2023
  • Tekniske bygg: 15. desember 2023
  • Ferdigstilt spenningssetting samtlige tekniske bygg: 15. juni 2024
  • Ferdigstilt fysisk arbeid og leveranse av sluttdokumentasjon: 8. januar 2025

Dette er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet planlegger å plukke ut fire entreprenører å forhandle med.

Først var det satt følgende datoer: Tilbudskonferanse 14. desember, i Bergen, eller digitalt. Og frist for å melde seg på i konkurransen var 10. januar.

Datoene er endret, slik at tilbudskonferansen er 5. januar, og frist for å melde seg på konkurransen er 17. januar.

Selve Blåkolltunnelen er 805 meter langt, og med rampene er den totalt på 1030 meter tunnel.
Les også

Denne viktige tunnelen på Østlandet må stenge i tre uker til sommeren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.