NYHETER

Tunneloppgradering på E6 og E18

Vegvesenet har sendt to tunneloppgraderinger ut på anbud. Den ene gjelder Follotunnelen på E6, den andre gjelder Fosskolltunnelen på E18. Anbudsfristene er satt til 7. og 10. september.

Fra november blir antall løp gjennom Fosskolltunnelen redusert fra fem til fire i bortimot halvannet år. (Foto: Google)
Fra november blir antall løp gjennom Fosskolltunnelen redusert fra fem til fire i bortimot halvannet år. (Foto: Google)
13. juli 2015 - 20:05

Ingen av tunnelene er særlig lange, men trafikken gjennom dem er betydelig. Fosskolltunnelen ligger i Lier kommune mellom Drammen og Oslo. Den har en årsdøgtrafikk på over 50 000.

Tunnelen består av tre løp, hvert med en lengde på vel 500 meter. To av løpene har to felt. Det siste er et ett-felts løp for tungtrafikk i retning Oslo, hvor vegen går i stigning.

Vegvesenet tar sikte på anleggstart rundt månedsskiftet oktober/november. Løpet for tungtrafikk blir tatt først. Det kan stenges uten store konsekvenser for trafikkavviklingen.

 

Tre felt uten banketter

Våren neste år skal løpet være oppgradert. Da står løpet i retning Drammen for tur. Før man går løs på det, blir bankettene i det andre to-feltsløpet fjernet. Profilet er så stort at det da blir mulig å markere tre felt i det løpet. Dermed har man til sammen fire felt til disposisjon når løpet retning Drammen stenges.

Høsten neste år er to løp oppgradert. Arbeidet i det siste løpet blir fullført på senvinteren eller våren 2017.

Oppgraderingen omfatter utskifting av alt teknisk utstyr. Det skal også legges nye drens- og VA-ledninger gjennom tunnelen. I to-feltsløpene blir det ny vann- og fostsikring som består av veggelementer i betong og hvelv av PE-skum.

I forbindelse med oppgraderingen blir det etablert trafikkstyring ved et kryss på hver side av tunnelen. Dette arbeidet er satt ut på egen entreprise.

 

Bare om natten

Follotunnelen ligger i Vestby kommune mellom Moss og Oslo. Det er en 903 meter lang fire-felts tunnel med to løp og en årsdøgntrafikk på over 30 000.

Vegvesenet forlanger at alle fire feltene skal være åpne på dagtid, så arbeidet må foregå om natten. Et løp vil bli stengt kl. 22 og gjenåpnet kl. 05.30.

Follotunnelen ble åpnet i 1998. Nå skal alle tekniske installasjoner skiftes ut. Tunnelen er sikret mot vann og frost med 15 cm tykke betongelementer. Mellom elementene og fjellet er det isolasjon og membran. Denne løsningen blir beholdt, men det skal etableres 6 brannskillevegger i hvert løp.

I følge Vegvesenets beregninger vil entreprenørarbeidet komme på mellom 90 og 120 millioner kroner. Anleggstiden blir ca. et år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.