Støpen går i forskalingskassen for neste veggelement. (Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen)
Produksjonsleder Christian Berland i NOBI med ferdige armeringsnett til støp av element. (Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen)
Armeringsnettet blir løftet mot forskalingsformen. (Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen)
Klargjøring av forskalingsform i verkstedhallen på Askøy. (Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen)
Elementet er støpt og blir løfta vidare mot herdeprosessen. (Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen)
Christian Berland foran utelageret med næmer 2 500 ferdige veggelement (Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen)
Montering av ferdige vegg-element i Skogafjellstunnelen, lengst sør på E39 Svegatjørn-Rådal. (Foto: Geir Brekke/Statens vegvesen)

Tunnelene på E39 Svegatjørn-Rådal får til sammen over 250 000 kvadratmeter med veggelement

Se bilder av arbeidet.

Det er statens vegvesen selv som rapporterer om arbeidet som nå pågår.

Arbeidet med elementene er fordelt på to kontrakter.

Elementene i sør (200 000 kvadrat) blir produsert hos Ølen betong i Vindafjord, mens elementene i nord (50 000 kvadrat) kommer fra NOBI - lengst nord på Askøy. 

I sør har monteringen pågått en god stund. I nord skal det legges asfalt i tunnelene, før man går i gang med elementene. Denne asfalteringen skjer i sommer. 

Bildene over er tatt fra NOBIs fabrikk på Askøy. 

Forsiden akkurat nå