TUNNELER

Tunnelarbeidene på Haukelifjell er ferdige for i år. Men ennå gjenstår to år med sommerkolonner

Vinteren er rett rundt hjørnet, og da er det ikke mulig å bruke omkjøringveiene.

Tunnelene på E134 over Haukelifjell har vært stengt siden 15. juni på grunn av oppgraderingsarbeider. 15. oktober er arbeidene over for i år.
Tunnelene på E134 over Haukelifjell har vært stengt siden 15. juni på grunn av oppgraderingsarbeider. 15. oktober er arbeidene over for i år. Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. okt. 2020 - 10:00
Siden 15. juni har det vært det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. <i>Foto:  Ingar Reinskås, Statens vegvesen</i>
Siden 15. juni har det vært det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. Foto:  Ingar Reinskås, Statens vegvesen

15. juni i år startet Statens vegvesen arbeidene med oppgraderingen av tunnelen på E134 over Haukelifjell. I arbeidsperioden har det gått kolonner over Vågsli og Dyrskar, og vegen har vært stengt mellom kl. 23:00 og kl. 10:00 for kjøretøy over fire tonn.

Nå er arbeidene ferdig for i år, og fra og med 15. oktober kl. 23:00 går trafikken som normalt i begge tunnelene, melder nå Statens vegvesen.

STAVANGER 20060920Ingen ble skadd etter at det brøt ut brann i en lastebil i Mastrafjordtunnelen  ...
Les også

66 tunneler oppfyller ikke minstekravene til sikkerhet

Fartsgrensen i tunnelene settes til 50 km/t fordi det fremdeles foregår arbeid med tekniske bygg i og utenfor tunnelene. I tillegg er belysningen redusert i innkjøringen av begge tunneler, noe som også gjør at farten skiltes til 50 km/t.

Når tunnelene nå åpnes for normal trafikk takker Statens vegvesen trafikantene for samarbeid og forståelse for at arbeidet må gjøres.

Ferdig september 2022

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

Men 15. juni 2021 er arbeidene i gang igjen. Og prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022.

Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg. Det er Bertelsen og Garpestad som har oppdraget med å ruste opp rundt 7,8 kilometer tunneler på E134 over Haukelifjell. 

Totalkostnaden for tunneloppgraderingene er ifølge Statens vegvesen på rundt 340 millioner kroner. 

Forskalingen til overbygningen på den nye brua var på plass før jul i 2019. Rettssaken handlet særlig om tørrsteinsmuren ved brua.
Les også

Full seier for underentreprenør: Dømt til å punge ut da brubygging ble mer omfattende

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.