Troms fylkeskommune har delt ut fergekontrakt - 90 millioner skilte billigste og dyreste

Kontrakten varer i fire år.

Bildet er fra fergeleiet på Hansnes.
Bildet er fra fergeleiet på Hansnes. Foto: Google Maps
19. sep. 2018 - 10:16

Tidligere denne måneden var det anbudsåpning på drift av fergeruta mellom Hansnes og Stakkvik på Reinøya i Troms. Strekningen er en del av fylkesvei 301 i Troms og er drøyt to kilometer lang. Ovefarten tar 20 minutter. 

Fire tilbud

I alt kom det inn fire tilbud på kontrakten, og det ble stilt krav om at de måtte gi pris på et rutealternativ. Samtlige ansees, ifølge fylkeskommunen å ha oppfylt kvalifikasjonskravene.

Det er i dag Torghatten Nord som driver sambandet, og nå er det klart at de fortsetter oppdraget i neste kontraktsperiode som går over fire år fra 1. januar 2020. De leverte et tilbud 117.239.796 kroner. 

Øvrige tilbud: 

Boreal Sjø:         161.784.000

Norled AS:          167.059.000

Fjord1:                 207.859.000 

Kan avsluttes før

Dette fergesambandet er imidlertid litt spesielt i og med at det  vil bli erstattet av prosjektet Langsundforbindelsen når det står ferdig.

  <i>Illustrasjon:  Google Maps</i>
  Illustrasjon:  Google Maps

Troms fylkeskommune har i kontrakten forbeholdt seg retten til å si opp fergeoppdraget på seks måneders varsel, dersom dette prosjektet blir ferdig innen perioden. 

Langsundforbindelsen er en fast veiforbindelse med undersjøisk tunnel mellom Ringvassøya og Reinøya. 

Prosjektet har en estimert kostnad på 500 millioner kroner. 

Tunneldispensasjon

Etter søknad fra fylkeskommunen har Stortinget gitt klarsignal for at den undersjøiske tunnelen kan bygges med en stigningsgrad på åtte prosent, selv om gjeldende forskrift tillater maksimal stigningsgrad på fem prosent. 

– Det ligger en helhetlig vurdering bak vår instruks i denne saken og et ønske om å legge til rette for gode bo- og arbeidsforhold i distriktene. Arbeidet med prosjektet har pågått i over 30 år. Kravet til stigningsgrad ble nylig innskjerpet, og ville slått urimelig ut for et så langkommet prosjekt som Langsundforbindelsen. Det er etter vår helhetsvurdering derfor rimelig og riktig å tillate at fylkeskommunen kan gå videre med prosjektet, sa statssekretær Tom Cato Karlsen etter at vedtaket ble klart i fjor.

LES OGSÅ: Departementet sier ja til å bruke fergepenger til å bygge ny bru i Sollund kommune

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

LES OGSÅ: Den nye statsråden starter lokalt med fergestrekning i Møre og Romsdal

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.