PROSJEKTER

Tre utenlandske og bare en norsk entreprenør med i konkurransen om E6 Ulsberg-Vindåsliene

Nye Veier tar fire entrepnenører med videre i konkurransen om å bygge prosjektet i Trøndelag til en antatt verdi på 2,6 mrd

Gjennomføringen av E6 slik Nye Veier planlegger den i Berkåk
Gjennomføringen av E6 slik Nye Veier planlegger den i Berkåk Illustrasjon: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
23. mai 2019 - 13:33

Det var seks totalentreprenører som søkte om å bli prekvalifisert. Fire av dem går videre i konkurransen om å bygge E6 fra Ulsberg til Vindåsliene i Trøndelag. De fire er:

  • Acciona Construcción, S.A. (Spania) med COWI AS og Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial, S.A.
  • AF Gruppen Norge AS med Norconsult AS
  • FCC Construcción, S.A. (Spania) med Rambøll Norge AS
  • Joint venture Salini Impregilo/ Pizzarotti, Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A (Italia) med SWS Engineering S.p.A

Tilbyderne har gjennomgått en prekvalifisering i henhold til Nye Veiers kvalifikasjonskriterier for konkurransen.

Som beskrevet i utlysningen skal Nye Veier gå videre med fire tilbydere inn i tilbudsfasen. Tilbyderne er derfor rangert ut fra sine referanseprosjekter, melder Nye Veier i en pressemelding.

– Vi har sett på innholdet i disse prosjektene og vurdert deres relevans for Ulsberg-Vindåsliene. Det omfatter blant annet arbeid med lange tunneler, broer, og flytting av store mengder masse langs et relativt stort geografisk område. De firmaene som går videre i konkurransen scoret godt på disse punktene, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag.

 

Antatt verdi på ca. 2,6 milliarder

Strekningen er 25 km lang og går stort sett i jomfruelig terreng. Prosjektet inkluderer to tunneler, Ulsbergtunnelen (1,3 km) og Vindåslitunnelen (2km) samt flere broer og betongkonstruksjoner. '

Kontrakten har en antatt verdi på ca. 2,6 milliarder kroner eks. mva. og skal endelig fastsettes etter utvikling og optimalisering av prosjektet i samhandling mellom entreprenør, rådgiver og byggherre.

Planen er å signere kontrakt med valgt entreprenør og rådgiver i november. Planlagt byggestart er medio 2020, og den nye motorveien skal være klar til bruk i 2023.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.