TRAFIKK OG ITS

Trafikktiltak virker: Historisk god luftkvalitet i norske kommuner

Viser tall fra Miljødirektoratet.

For første gang siden maksimumsgrensen for nitrogendioksid ble satt for 16 år siden, så holdt norske kommuner seg innenfor grenseverdien. Her er Vegvesenets målestasjon for luftkvalitet ved E18 på Hjortnes i Oslo.
For første gang siden maksimumsgrensen for nitrogendioksid ble satt for 16 år siden, så holdt norske kommuner seg innenfor grenseverdien. Her er Vegvesenets målestasjon for luftkvalitet ved E18 på Hjortnes i Oslo. Illustrasjonsfoto: Berit Roald/NTB Scanpix
AV NTB
5. juni 2019 - 10:01

Det er hovedsakelig veitrafikk som er årsaken til at den lokale luftkvalitetene blir forurenset av nitrogendioksid og svevestøv. Men selv om veitrafikken øker og nordmenn får flere biler, har det ifølge Miljødirektoratet generelt vært en nedgang av utslippene av nitrogendioksider (NOx) de siste 30 årene.

I 2018 holdt alle norske kommuner seg for første gang innenfor utslippsgrensen for NO2, og bare to kommuner - Hamar og Elverum - brøt grensen for svevestøv (PM10).

Det viser den foreløpige oppsummeringen av den lokale luftkvaliteten i 2018, opplyser Miljødirektoratet i en pressemelding.

De langsiktige tiltakene med å øke andelen eksosfrie biler, redusere trafikken og tilrettelegge for syklister, forgjengere og kollektivtrafikk, kan dermed se ut til å gi resultater. I tillegg til at det har vært en betydelig utslippsreduksjon fra tunge kjøretøy, samt flere el- og hybridbiler på norske veier og lavere utslipp fra personbiler som bruker fossilt drivstoff.

–  Viktig å fortsette tiltak

Den lokale luftkvaliteten blir påvirket av flere faktorer, enten det er arealplanlegging som tilrettelegger for sykkel, gange og kollektivtrafikk, satsing på elbiler og kollektivtrafikk eller værforhold.

Men for å opprettholde god luftkvalitet i årene framover, er det viktig med en fortsatt innsats, mener direktør for miljødirektoratet, Ellen Hambro.

– Vi utelukker ikke at noen byer bryter grenseverdien for NO2 igjen dersom innsatsen med å redusere eksos blir redusert, eller vi får perioder med særlig ugunstige værforhold som inversjon. Det er derfor viktig at arbeidet med gode langsiktige tiltak fortsetter, sier hun.

I flere norske byer har det tidligere vært for høye verdier av NO2, men for første gang på 16 år er luftkvaliteten i byer, som målte luftkvaliteten, historisk god. Og selv om Oslo i både 2017 og 2018 havnet akkurat på grenseverdien på 40 mikrogram per kubikkmeter, oversteg heller ikke hovedstaden maksimumsgrensen.

– Kommuner, fylker og staten har jobbet hardt for å redusere eksosutslippene i en årrekke. Det er flott å se at arbeidet gir resultater. Vi er godt fornøyd med at befolkningen i norske byer og tettsteder får bedre luft, sier Hambro.

– Oppmuntrende

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) mener det er oppmuntrende at alle norske byer har holdt seg under grenseverdiene for den helseskadelige gassen nitrogendioksid denne vinteren. Men i likhet med Hambro mener statsråden at tiltak må stimuleres for å sikre bedre luftkvalitet.

– Selv om vi i Norge er kommet langt, viser dette at vi også må fortsette å stimulere til økt bruk av elbiler og planlegge så det blir lettere å ta kollektivtransport, sykle og gå i byene. I kortere perioder med særlig dårlig luftkvalitet kan det fortsatt være behov for økte bomsatser, datokjøring eller hyppigere feiing av gatene for å bedre luftkvaliteten, sier Elvestuen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.