Daglig leder Geirr Tangstad-Holdal støtter Nye Veiers forslag om å bygge 19 meter brede firefeltsveier.
Daglig leder Geirr Tangstad-Holdal støtter Nye Veiers forslag om å bygge 19 meter brede firefeltsveier. (Foto: NTF)

Smale motorveier

Trafikksikkerhetsforeningen støtter smale firefeltsveier

Mener dårlig veistandard er farligere enn høy fart.

Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) støtter Nye Veiers forslag om å bygge «smarte» firefelts motorveier med bredde på 19 meter i stedet for dagens standardbredde på 23 meter. Foreningen mener det vil være tryggere med smal firefeltsvei og fartsgrense 110 kilometer i timen på strekninger med for lav ÅDT til å forsvare fullbredde-motorveier, enn å bygge veier med.

Til Veier24 sier daglig leder i TSF, Geirr Tangstad-Holdal at dersom disse veiene bygges med overvåking av veibanen med både sensorer i veidekket og kameraer, så vil det oppheve faren ved smalere veiskuldre, fordi man kan bruke digitale veiskilt til å senke fartsgrensen midlertidig og varsle trafikanter dersom noen får motorstopp eller mister last.

Les også

Vil ha mest mulig sikker vei

Nye Veiers 19-metersforslag kom i selskapets høringsuttalelse til Vegvesenets utredning av blant annet firefeltsveier kontra trefeltsveier på strekninger med ÅDT rundt 6000. I denne utredningen lanserer Vegvesenet en smalere motorveitype enn de 23 meterne som er standard bredde på firefeltsveier i dag. Bredden på 20 meter i Vegvesenets forslag oppnår man ved å krympe bredden på veiskuldrene. Nye Veiers forslag innebærer at det i tillegg tas bort en meter fra midtskillet mellom de motgående kjørefeltene.

Tangstad-Holdal sier at det primært er Nye Veiers forslag foreningen nå vil støtte.

– Det som er interessant for oss er å få flest mulig kilometer sikker vei. Etter det vi fikk vite på Veisikringskonferansen i forrige uke, vil Nye Veiers forslag gjøre det mulig å bygge mer sikker vei, så da støtter vi det forslaget heller enn Vegvesenets forslag, sier han.

Med denne støtteerklæringen har Trafikksikkerhetsforeningen og Trygg Trafikk, stikk motsatte meninger om Nye Veier-forslaget. Trygg Trafikk meldte onsdag at de fryktet at flere raske firefeltsveier ville føre til flere alvorlige ulykker.

Det er TSF uenig i.

Les også

– Var «dødsveier» med 80-grense

– Bakgrunnstallene fra TØIs rapport, som Trygg Trafikk viser til, konkluderer ikke entydig med at økt fart på nye motorveier er farligere enn tofeltsveier med forbikjøringsfelt og fartsgrense på 90 kilometer i timen. TØI sier at erfaringene med den type vei er for små og for ferske, sier Tangstad-Holdal.

Han mener at fart ikke er ensbetydende med flere drepte og hardt skadde, men at standarden på trafikkmiljøet avgjør konsekvensene av økt fart.

– Dette har vi beviser på både på E18 gjennom Vestfold og E6 i Østfold. Begge disse strekningene var tidligere «dødsveier» med fartsgrense på 80 kilometer i timen. Etter at veiene ble bygget ut, er de blitt trygge og gode veier, selv om de har fartgrense på 100 og 110 kilometer i timen, sier TSF-lederen.

Les også

Forsiden akkurat nå