TRAFIKK OG ITS

Trafikksikkerhetsforeningen støtter smale firefeltsveier

Mener dårlig veistandard er farligere enn høy fart.

Daglig leder Geirr Tangstad-Holdal støtter Nye Veiers forslag om å bygge 19 meter brede firefeltsveier.
Daglig leder Geirr Tangstad-Holdal støtter Nye Veiers forslag om å bygge 19 meter brede firefeltsveier. Foto: NTF
13. feb. 2020 - 12:50

Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) støtter Nye Veiers forslag om å bygge «smarte» firefelts motorveier med bredde på 19 meter i stedet for dagens standardbredde på 23 meter. Foreningen mener det vil være tryggere med smal firefeltsvei og fartsgrense 110 kilometer i timen på strekninger med for lav ÅDT til å forsvare fullbredde-motorveier, enn å bygge veier med.

Til Veier24 sier daglig leder i TSF, Geirr Tangstad-Holdal at dersom disse veiene bygges med overvåking av veibanen med både sensorer i veidekket og kameraer, så vil det oppheve faren ved smalere veiskuldre, fordi man kan bruke digitale veiskilt til å senke fartsgrensen midlertidig og varsle trafikanter dersom noen får motorstopp eller mister last.

Det handler om å lage en type grillkull, forteller NTNU-professor Merete Tangstad. Det er stort behov for biokarbon i metallproduserende industri, det man tidligere kalte smelteverksindustrien. Flere norske selskaper satser nå på dette.
Les også

– Man må få mer og mer avfallsprodukter inn i denne verdikjeden

Vil ha mest mulig sikker vei

Nye Veiers 19-metersforslag kom i selskapets høringsuttalelse til Vegvesenets utredning av blant annet firefeltsveier kontra trefeltsveier på strekninger med ÅDT rundt 6000. I denne utredningen lanserer Vegvesenet en smalere motorveitype enn de 23 meterne som er standard bredde på firefeltsveier i dag. Bredden på 20 meter i Vegvesenets forslag oppnår man ved å krympe bredden på veiskuldrene. Nye Veiers forslag innebærer at det i tillegg tas bort en meter fra midtskillet mellom de motgående kjørefeltene.

Tangstad-Holdal sier at det primært er Nye Veiers forslag foreningen nå vil støtte.

– Det som er interessant for oss er å få flest mulig kilometer sikker vei. Etter det vi fikk vite på Veisikringskonferansen i forrige uke, vil Nye Veiers forslag gjøre det mulig å bygge mer sikker vei, så da støtter vi det forslaget heller enn Vegvesenets forslag, sier han.

Med denne støtteerklæringen har Trafikksikkerhetsforeningen og Trygg Trafikk, stikk motsatte meninger om Nye Veier-forslaget. Trygg Trafikk meldte onsdag at de fryktet at flere raske firefeltsveier ville føre til flere alvorlige ulykker.

Det er TSF uenig i.

Flere personer ble skadd da en ambulanse fikk sleng og havnet på taket i midtrabatten på E18 ved Holmestrand i fjor.
Les også

Ambulanse havnet på taket på E18: Hadde nylig skiftet dekk – likevel var de nedslitte

– Var «dødsveier» med 80-grense

– Bakgrunnstallene fra TØIs rapport, som Trygg Trafikk viser til, konkluderer ikke entydig med at økt fart på nye motorveier er farligere enn tofeltsveier med forbikjøringsfelt og fartsgrense på 90 kilometer i timen. TØI sier at erfaringene med den type vei er for små og for ferske, sier Tangstad-Holdal.

Han mener at fart ikke er ensbetydende med flere drepte og hardt skadde, men at standarden på trafikkmiljøet avgjør konsekvensene av økt fart.

– Dette har vi beviser på både på E18 gjennom Vestfold og E6 i Østfold. Begge disse strekningene var tidligere «dødsveier» med fartsgrense på 80 kilometer i timen. Etter at veiene ble bygget ut, er de blitt trygge og gode veier, selv om de har fartgrense på 100 og 110 kilometer i timen, sier TSF-lederen.

Alt arbeid utenfor sentrum er stanset i dobbeltsporutbyggingen i Moss. Her ved kulverten utenfor Carlbergtunnelen.
Les også

Nye opplysninger: Bane Nor mener entreprenøren har gjort flere feil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.