Etter mer enn 20 års tjeneste trenger Nordhordlandsbrua omfattende vedlikehold. BMO entreprenør ligger godt an til å få den jobben. (Foto: Jan Ove Nygård)
Etter mer enn 20 års tjeneste trenger Nordhordlandsbrua omfattende vedlikehold. BMO entreprenør ligger godt an til å få den jobben. (Foto: Jan Ove Nygård)

Total uenighet om Nordhordlandsbrua

Interessen for å vedlikeholde Nordhordlandsbrua er stor, men uenigheten om hva det bør koste er mye større. Det høyeste anbudet ligger 314 prosent høyere enn det laveste! BMO Entreprenør fra Kongsberg leder overlegent.

44,4 millioner kroner vil BMO ha for jobben. Consolvo fra Lier holder andreplassen med et anbud på 53,6 mill. foran Eik Entreprenør fra Skien (55,1 mill.) og Solid Vedlikehold fra Fjell (59,6 mill.).

Deretter begynner de store sprangene. Lie Overflatebehandling fra Fjell vil ha 101,6 mill., og Nomaco Services fra Austrheim vil ha 184,1 mill.

Nordhordlandsbrua ble åpnet september 1994. Nå er det klart for den første store vedlikeholdsjobben.

Brua er 1 614 meter lang. Den består av to deler - en skråstagbru over skipsleia og en 1 243 meter lang flytebru.

Kjørebanen på flytebrua er avstivet av en stålkasse. Den er sterkt eksponert for sjøvann og har fått mye skader.

Til sammen ca. 17 000 kvm av kassen skal sandblåses inn til stålet. Deretter blir den metallisert og malt med tre strøk. De delene av stålkassen som ikke er skadet, skal påføres to lag maling.

Den som får kontrakten skal også forsterke rampen mellom flytebrua og skråstagbrua med stålkonstruksjoner med en samlet vekt på 13,5 tonn.

Jobben skal ikke fullføres før juli 2018. En årsak til den romslige tidsfristen er at arbeidet er vanskelig å utføre om vinteren.

Forsiden akkurat nå