Den 8 533 meter lange Korgfjelltunnelen er lengre enn de 11 andre tunnelene som skal oppgraderes i Nordland. Bildet viser åpningen i øst som ligger i Hemnes kommune. (Foto: Google)
Den 8 533 meter lange Korgfjelltunnelen er lengre enn de 11 andre tunnelene som skal oppgraderes i Nordland. Bildet viser åpningen i øst som ligger i Hemnes kommune. (Foto: Google)

Tolv tunneler i Nordland blir oppgradert

12 tunneler i på E6 i Nordland blir utbedret for at kravene i tunnelsikkerhetsforskriften skal oppfylles. Anbudsfristen er satt til 4. mars. Tunnelene har en samlet lengde på 15,4 km.

Korgfjelltunnelen er den klart lengste av dem. Med sine 8 533 meter er den lengre enn de 11 andre til sammen. Den er også den nyeste. Den ble åpnet i 2005. De to eldste ble åpnet i 1968.

På grunn av den store variasjonen i alder er det også store forskjeller på hva som må gjøres i tunnelene.

Oppdraget er en totalentreprise, men den som får kontrakten skal ikke stå for prosjekteringen alene. Dette er en samspillkontrakt, Vegvesenet og entreprenøren skal samarbeide om prosjekteringen.

Vegvesenet har negativ opsjon på oppgradering av de fem korteste tunnelene. Det betyr at byggherren kan trekke dem ut av oppdraget. De fem tunnelene er kortere enn 500 meter og omfattes derfor ikke av tunnelsikkerhetsforskriften.

Den negative opsjonen kan utløses hvis finansieringen ikke går i orden. Oppgraderingen av de korte tunnelene finansieres over vedlikeholdsbudsjettet. Målt i kroner utgjør den jobben bare noen få prosent av hele oppdraget.

 

Tunnel

Kommune

Lengde i meter

Åpningsår

Kvænflogtunnelen

Fauske

1747

1968

Setsåhøgda tunnel

Fauske

180

1968

Saksenviktunnelen

 

Saltdal

1148

1992

Saltnestunnelen

Saltdal

466

 

1991

Dalmovikhalstunnelen

 

Saltdal

164

1991

Illhøllia tunnel

 

Rana

1260

2002

Nesset tunnel

Hemnes

578

1996

Nordmarktunnelen

Hemnes

184

1996

Finneidfjordtunnelen

 

Hemnes

857

1996

Breivikhammartunnelen

 

Hemnes

186

1996

Pytjehåjen tunnel

Hemnes

110

1996

Korgfjelltunnelen

Hemnes og Vefsn

8533

2005

 

 

 

 

 

Forsiden akkurat nå