I september signerte Vegvesenet kontrakt om de forberedende arbeidene på E18 Ramstadsletta med Marthinsen & Duvholt.
Nå er to nye E18 Vestkorridor-kontrakter ute i markedet. Dels en som handler om vibrasjonsmåling, og dels kontrakten som heter E101 Forberedende arbeider Fornebukrysset-Strand.
I den sistnevnte skal dette gjøres:

- Grunnarbeider og massehåndtering
- Rive- og saneringsarbeider
- Omlegging av teknisk infrastruktur
Prosjektet går ut på å legge til rette for selve hovedentreprisen for strekningen, den som heter E102 Fornebukrysset-Strand.
I denne forberedende kontrakten skal blant annet E18 flyttes sideveis for å gi plass til bygging av fremtidige veibaner, lokalveier, bruer, og tunneler.
ÅDT er på cirka 90.000, og veien skal være åpen for trafikk gjennom hele anleggsperioden.
E18 Vestkorridoren
- Statens vegvesen bygger ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum kommune i Viken.
- I tillegg skal det bygges nytt lokalveisystem og trasé for høystandard hovedsykkelvei.
- Deler av veianlegget skal legges i tunnel.
- Prosjektet har byggestart i november 2020 med planlagt ferdigstillelse i 2028.
- Bygging av ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta med tverrforbindelsen mellom Gjønnes og Fornebu innebærer bygging av rundt 3,9 kilometer toløpstunnel og rundt fem kilometer hovedvei i dagen.
- I daganleggene vil det være til dels store og dype byggegroper.
Noen av de anslåtte hovedmengdene for arbeidene:
- Vegetasjonsrensk: 68.000 m2
- Riving av 139 bygninger
- KS-stabilisering: 5400 tonn
- Graving løsmasser: 176.000 m3
- Berguttak: 66.200 m3
- VA-grøfter: 9000 meter
- Kabel- og trekkerørstraséer: 9800 meter
- Areal ny vei: 73.000 m2
- Betongstøp: 6200 m3
- Spunt/rørvegg: 10.900 m2
- Pæler: 3200 meter
Arbeidene skal være ferdige 16. januar 2023.
Vegvesenet legger her opp til en konkurranse med forhandling, og planlegger å plukke ut tre leverandører som skal konkurrere.
Tilbudskonferanse blir den 1. desember i år, og frist for å melde seg på i konkurransen er 16. desember.
Deretter ser tidsplanen slik ut:

- 15. februar 2021: Frist for innlevering av første tilbud
- 23. mars 2021: Endelig tilbudsfrist
- Kontraktssignering blir trolig i uke 17 eller 18 i 2021.
Og vibrasjonene må måles
I oktober signerte Vegvesenet kontrakt med Exact Geo Survey om setningsmålinger i prosjektet. Nå lyses det ut en kontrakt for vibrasjonsmålinger av eksisterende bygninger og konstruksjoner i området.

Vibrasjonsmålinger er nødvendig for å overvåke mulige vibrasjonsskader på eksisterende bebyggelse og konstruksjoner etter sprengning, spunting og pigging. Oppdraget går ut på å måle vibrasjonenes størrelse, og dokumentere denne. Målingene vil også bli brukt som dokumentasjon dersom det oppstår eventuelle skader på omkringliggende bebyggelse og konstruksjoner i forbindelse med anleggsarbeidene.
Frist for å gi tilbud på kontrakten om vibrasjonsmålinger er 21. desember.