PROSJEKTER

To nye kontrakter for E18 Vestkorridoren er lyst ut

Nå er det klart for enda et av større oppdragene i Vestkorridoren: Blant annet skal 176.000 kubikkmeter løsmasser graves ut.

Modell av ny E18 Vestkorridoren.
Modell av ny E18 Vestkorridoren. Illustrasjon: Statens vegvesen
12. nov. 2020 - 11:54

I september signerte Vegvesenet kontrakt om de forberedende arbeidene på E18 Ramstadsletta med Marthinsen & Duvholt.

Nå er to nye E18 Vestkorridor-kontrakter ute i markedet. Dels en som handler om vibrasjonsmåling, og dels kontrakten som heter E101 Forberedende arbeider Fornebukrysset-Strand.

I den sistnevnte skal dette gjøres:

Skal bygges: Ny midlertidig omlagt E18 (3+3 kjørebaner) med langsgående støyskjermer. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Skal bygges: Ny midlertidig omlagt E18 (3+3 kjørebaner) med langsgående støyskjermer. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Grunnarbeider og massehåndtering
  • Rive- og saneringsarbeider
  • Omlegging av teknisk infrastruktur

Prosjektet går ut på å legge til rette for selve hovedentreprisen for strekningen, den som heter E102 Fornebukrysset-Strand.

I denne forberedende kontrakten skal blant annet E18 flyttes sideveis for å gi plass til bygging av fremtidige veibaner, lokalveier, bruer, og tunneler.

ÅDT er på cirka 90.000, og veien skal være åpen for trafikk gjennom hele anleggsperioden.

Vis mer

Noen av de anslåtte hovedmengdene for arbeidene:

  • Vegetasjonsrensk: 68.000 m2
  • Riving av 139 bygninger
  • KS-stabilisering: 5400 tonn
  • Graving løsmasser: 176.000 m3
  • Berguttak: 66.200 m3
  • VA-grøfter: 9000 meter
  • Kabel- og trekkerørstraséer: 9800 meter
  • Areal ny vei: 73.000 m2
  • Betongstøp: 6200 m3
  • Spunt/rørvegg: 10.900 m2
  • Pæler: 3200 meter

Arbeidene skal være ferdige 16. januar 2023.

Vegvesenet legger her opp til en konkurranse med forhandling, og planlegger å plukke ut tre leverandører som skal konkurrere. 

Tilbudskonferanse blir den 1. desember i år, og frist for å melde seg på i konkurransen er 16. desember.

Deretter ser tidsplanen slik ut:

Rørspunt mot Professor Kohts vei. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Rørspunt mot Professor Kohts vei. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • 15. februar 2021: Frist for innlevering av første tilbud
  • 23. mars 2021: Endelig tilbudsfrist
  • Kontraktssignering blir trolig i uke 17 eller 18 i 2021.
Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Og vibrasjonene må måles

I oktober signerte Vegvesenet kontrakt med Exact Geo Survey om setningsmålinger i prosjektet. Nå lyses det ut en kontrakt for vibrasjonsmålinger av eksisterende bygninger og konstruksjoner i området.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Kartoversikt over E18 Vestkorridoren. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kartoversikt over E18 Vestkorridoren. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Vibrasjonsmålinger er nødvendig for å overvåke mulige vibrasjonsskader på eksisterende bebyggelse og konstruksjoner etter sprengning, spunting og pigging. Oppdraget går ut på å måle vibrasjonenes størrelse, og dokumentere denne. Målingene vil også bli brukt som dokumentasjon dersom det oppstår eventuelle skader på omkringliggende bebyggelse og konstruksjoner i forbindelse med anleggsarbeidene.

Frist for å gi tilbud på kontrakten om vibrasjonsmålinger er 21. desember.

Konsernsjef i Sporveien AS, Birte Sjule
Les også

Rustes opp for en milliard: – Flaskehals

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.