E18 VESTKORRIDOREN

To norske og ett spansk firma i forhandlinger om prosjektering og bygging av Fornebukrysset-Strand

Dette er den største kontrakten på E18 Lysaker-Ramstadsletta, etappe 1 av Vestkorridoren.

llustrasjon av framtidens E18. Bygging av nytt Fornebukryss (nærmest) og Stabekklokket (ca midt i bildet) inngår i entreprise E102 Fornebukrysset–Strand.
llustrasjon av framtidens E18. Bygging av nytt Fornebukryss (nærmest) og Stabekklokket (ca midt i bildet) inngår i entreprise E102 Fornebukrysset–Strand. Illustrasjon: ViaNova
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. juni 2022 - 11:12

I alt seks leverandører meldte interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen innen fristen 9. mai i år. Statens vegvesen har nå valgt ut tre kvalifiserte leverandører som vil bli inviter til å gi tilbud og delta i forhandlinger om prosjektet.  De tre leverandørene er:

  1. Skanska Norge
  2. AF Gruppen Norge
  3. Obrascón Huarte Lain S.A (Spania)

Omfattende prosjekt

Konkurransen om prosjektering og bygging av etreprise E102 Fornebukrysset-Strand ble lyst ut 28. mars i år.

Arbeidet har en antatt kostnad på mellom tre og 3,6 milliarder kroner og omfatter blant annet 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt og vekslingsfelter mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune.

660 meter av den framtidige Høviktunnelen inngår i entreprisen. Det gjør også ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre Lenke), ny hovedsykkelvei mellom Fornebukrysset og Strand samt endringer av tilstøtende lokalveisystem med gang- og sykkelveier.

Olje- og energiminster Terje Aasland foreviger en flytende vindturbin utenfor Karmøy i mai, under et besøk på Marine Energy Test Centre, et testsenter for havvind.
Les også

Trekker seg fra havvind-auksjon: – Ikke lønnsomt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.