BRUER

Tjeldsundbrua trenger forsterkning og overflatebehandling

Entreprenøren har et drøyt år på seg til å håndtere 9100 kvadratmeter.

Tjeldsundbrua fra 1967 knytter Hinnøya til fastlandet.
Tjeldsundbrua fra 1967 knytter Hinnøya til fastlandet. Foto: Statens vegvesen
4. mars 2021 - 12:38

Tjeldsundbrua ble ferdigstilt i 1967 og er ei tradisjonell hengebru med fagverk av stål og to sidespenn av betong.

Nå vil Vegvesenet sørge for forsterkning og overflatebehandling av fagverket på brua. Den står listet med brukslast Bk 10/50, men skal forsterkes slik at den tåler Bk 10/60. Det skal skje ved å etablere forsterkningsstål og skjøtelasker på undersiden av undergurtene i hovedspennet, samt skifte ut nagler i tverrbærere med skruer.

Hele fagverket skal få ny overflatebehandling. Det er varierende tilstand på dagens 
overflatebehandling. Noen steder blir det nødvendig med fullstendig rehabilitering, mens andre områder trenger reparasjoner.

For øvrig skal hele brua få nytt toppstrøk.

Vi nevner bare et par-tre av de mange anslåtte mengdene i prosjektet:

  • 19 tonn forsterkningsstål
  • 6066 skruer
  • Vasking og avfetting av 9100 m2

Ett kjørefelt skal holdes åpent under hele anleggsperioden. Byggherren tillater kortvarig stengning for lasting/lossing av materiell og lysregulering/arbeidsvarsling når det er lite trafikk.

Ellers mange spesielle forhold omkring arbeidsmiljø, utslipp og behandling av avfall, for å nevne noe.

Vegvesenet har satt sluttfrist til 31. august 2022.

Det blir tilbudskonferanse på Tjeldsundbrua kro 9. mars, og frist for å gi tilbud er 26. mars.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.