FERGER

Tilbudene på Foldapakken åpnet: Fosen og Torghatten knuste konkurrentene på pris

FosenNamsos Sjø og Torghatten skal drive fergerutene i Folda i tre år til.

Ølhammeren fergekai på fylkesvei 777, med Jøa i bakgrunnen.
Ølhammeren fergekai på fylkesvei 777, med Jøa i bakgrunnen. Foto: Google Maps
24. mars 2020 - 11:34

Trøndelag fylke lyste i januar i år ut ny konkurranse for fergerutene i Foldapakken 2021-23.

Nå har AtB, som er fylkets driftsselskap for kollektivtrafikk, regnet på tilbudene som er kommet inn, og kontraktene er tildelt.

Fosen Namsos Sjø er tildelt kontraktene for Pakke 1 og Pakke 2. Torghatten Trafikkselskap er tildelt kontrakten for Pakke 3. Alle de tre fergerutene skal dermed drives av de samme operatørene som har kontraktene i dag. 

FosenNamsos Sjø (tidligere Fosen Trafikklag) inngår forøvrig i konsernet Torghatten.

Et av premissene i konkurransen var dette: En tilbyder som har gitt selvstendige og adskilte tilbud på hver av de tre pakkene kunne også gi tilbud på samlet pakke for de tre kontraktene. To operatører brukte denne muligheten.

For alle pakkene er det snakk om tre års drift, fra og med 2021 og til og med 2023. To av pakkene har opsjon om ytterligere ett års drift.

Og slik kom de forskjellige rederiene ut i konkurransen:

Pakke 1 Ølhammeren-Seierstad (del av fylkesvei 777):

Operatør Evalueringspris i kr.
FosenNamsos Sjø 18.667.370
Norled 30.284.075
Fjord1 40.809.326

Pakke 2 Hofles-Geisnes-Lund (deler av fylkesveiene 769 og 776):

Operatør Evalueringspris i kr.
FosenNamsos Sjø 33.877.000
Norled 39.505.486
Fjord1 41.788.963

Pakke 3 Skei-Gutvik (del av fylkesvei 771):

Operatør Evalueringspris i kr.
Torghatten Trafikkselskap 23.270.000
Norled 34.411.131
Fjord1 48.765.039

Samlet pakke:

Operatør Evalueringspris i kr.
Fiktivt samlet tilbud for evalueringsformål 75.814.370
Norled 88.026.898
Fjord1 117.259.941

NB: Den såkalte evalueringsprisen er resultatet av et omfattende regnestykke basert på opplysningene som tilbyderne har sendt inn. Fylket har sett på årlig godtgjørelse, justert for effekt av eventuelle avvik, tillagt beregnet økt produksjon og trukket fra beregnet redusert produksjon. Dermed har fylket kommet fram til evalueringspris. Det er kun en pris som brukes for å komme frem til den laveste prisen, og evalueringsprisen tilsvarer ikke årlig godtgjørelse eller kontraktsverdi.

Slik illustrerer Norled de planlagte batterifergene i Nordland. De skal bidra til 90 prosent utslippskutt på strekningen hvis alt går etter planen.
Les også

Ferger får rekordstore batterier: – Ikke kjent med at det finnes større batterier i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.