BRUER

Thomas Reed er ny utviklingssjef for bruer i COWI

Reed kommer fra en stilling som sjefingeniør i Vegdirektoratet hvor han har jobbet siden 2007 med å utarbeide regelverk, samt med kontroll og godkjenning.

Thomas Reed er ansatt som ny utviklingssjef for bruer i COWI
Thomas Reed er ansatt som ny utviklingssjef for bruer i COWI Foto: Cowi
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. nov. 2020 - 11:04

De siste årene har han også hatt rollen som prosjekteringsleder på nye Tana bru i Finnmark. Thomas går nå inn i rollen som utviklingssjef for COWIs norske brumiljø som i dag er representert på kontorene Trondheim, Oslo, Bergen og Fredrikstad.

– Jeg har tidligere jobbet tett med COWI, blant annet på Hålogalandsbrua som prosjektleder på tredjepartskontroll. Jeg har sett at COWI har styrket seg de siste årene og da jeg fikk jobbtilbud synes jeg det hørtes spennende ut. Jeg tror jeg vil få god nytte av kunnskapen jeg har om regelverk i jobben i COWI, sier Reed.

Reed skal blant annet jobbe med faglig samkjøring mellom kontorene og kompetanseutvikling på avdelingen. I tillegg vil han kunne ha rollen som prosjekteringsleder i prosjekter.

E39 Bårdshaug bru er en seksspenns bjelkebru som krysser elva Orkla i Orkdalen.
Les også

Fant alvorlige skader på E39-bru – stengt med umiddelbar virkning

God på grensesnitt

Vice President Erik Sundet for bru og geodisipliner gleder seg over å kunne ønske Thomas velkommen om bord.

– Vi setter stor pris på å få en faglig sterk medarbeider som Thomas med på laget i COWI. Han har svært god kjennskap til bransjen og grensesnittene mellom ulike disipliner. Han vet også veldig godt hvordan det er å være på andre siden av bordet, og vet hva kunden vil ha. Dette vil hjelpe oss til å forstå våre kunder enda bedre, sier Erik Sundet, Vice President, bruer og geotekniske disipliner i COWI.

– Vi ser at det å jobbe systematisk med faglig utvikling gir stor effekt, og med Thomas til å lede dette arbeidet vil vi ta nye steg i de utviklingssporene vi har definert som de viktigste for å være helt i front også i fremtiden, fortsetter Sundet.

Bru over Bjørnafjorden er kostnadsberegnet til 17 milliarder. Nå blir prosjektet utsatt på ubestemt tid.
Les også

Hordfast kan bygges – så klart!

Jobber med Vegnormalen

Reed har jobbet med kontaktpunkter mellom ulike fag i en årrekke, og har blant annet hatt ansvar for revisjon av vegnormal N400 Bruprosjektering.

–  Jeg har jobbet mange år med regelverk, og liker veldig godt det mer overordnete arbeidet med kontaktflatene mot ulike fag. I en jobb som min er det viktig å se trendene i bransjen, hva som er fokus nå og hva vi tenker vil være fokusområder framover. Prosjekteringsarbeidet vil nok i enda større grad ha fokus på miljø- og klimaspørsmål i tiden som kommer. Da vil materialvalg og materialmengder for eksempel være viktig å ta stilling til, sier Reed.

Det nye offshore-servicefartøyet skal være fjernstyrt og ubemannet fra første dag på jobb.
Les også

Ny hverdag i subsea: Disse ubemannede fartøyene kan sende 50 personer på land

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.