Gravemaskin «på fisketur» under arbeid på fyllingene på flo sjø sist vinter. Kryssingen av Sifjord på Senja skjer helt inne i fjordbunnen, for å unngå en rasfarlig veibit på sørsiden av fjorden.
Gravemaskin «på fisketur» under arbeid på fyllingene på flo sjø sist vinter. Kryssingen av Sifjord på Senja skjer helt inne i fjordbunnen, for å unngå en rasfarlig veibit på sørsiden av fjorden. (Foto: Statens vegvesen)

Fylkesvei 243

Tett kamp om å bygge Sifjordbrua på Senja

Tre entreprenører har levert svært jevne priser.

Sifjordbrua på fylkesvei 243 på Senja er en svært spesiell jobb: Når 520.000 kubikkmeter med steinfyllinger i sjøen har satt seg, så skal det bygges ei 45 meter lang buebru mellom fyllingene.

Sjøfyllingene var ferdige i vår, og nå har Vegvesenet fått tilbud på byggingen av selve brua etter at konkurransen ble lyst ut i juli

Tre tilbud var levert inn da tilbudsfristen gikk ut i dag:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
T. Johansen Drift 46.575.649
HAK Entreprenør 47.064.780
Hæhre Entreprenør 47.121.198

NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

  • Les mer om arbeidet med sjøfyllingene i en stor reportasje i Våre Veger 6-2019.

– Målsettingen er å få åpnet forbindelsen før vinteren 2020/21, opplyste Vegvesenets prosjektleder Geir Østvik til Våre Veger i juni. Formell sluttdato for brubyggingen er i utlysingen satt til 15. september 2020.

Veistrekningen er den 5. mest rasutsatte strekningen i Troms, med årlige ras, men med den nye fjordkryssingen er fylkesveien flyttet vekk fra det rasutsatte området.

Noen beregnede mengder for bruprosjektet:

  • 65 tonn stål
  • 90 tonn armering
  • 690 m3 betong
  • 1600 m3 forsterkningslag
  • 9200 m2 Agb-asfalt
  • 1100 m rekkverk
  • 3500 m2 fresing av faste dekker
  • 27 punkter med veibelysning

Kontrakten for steinfyllingene, som ble avsluttet 1. juli, utgjør 66 millioner kroner av totalsummen. Entreprenør var Rolf Jørgensen.

Det er Troms fylkeskommune som er byggherre for prosjektet, som har en total prislapp på 110 millioner 2018-kroner med bru, prosjektering og det hele.

Forsiden akkurat nå