MASKINER & UTSTYR

Tester utslippsfri brøyting av gang- og sykkelveier

Elektrisk hjullaster får jobben med å sørge for god framkommelighet for gående og syklende i Trondheim.

Seksjonssjef Svein Ludvik Holme og prosjektleder Roar Dypvik fra Statens vegvesen. Kontraktsleder Christian Jørgensen og prosjektingeniør Håvard Lien fra Veidekke.
Seksjonssjef Svein Ludvik Holme og prosjektleder Roar Dypvik fra Statens vegvesen. Kontraktsleder Christian Jørgensen og prosjektingeniør Håvard Lien fra Veidekke. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. apr. 2021 - 10:44

– Når vi skifter ut kjøretøy og anleggsmaskiner som går på fossilt drivstoff, med nye med batteridrift, så bidrar det både til bedre luftkvalitet og mindre støy for myke trafikanter og naboer, sier prosjektleder Roar Dypvik i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

I første omgang har Statens vegvesens driftsentreprenør Veidekke gått til innkjøp av en elektrisk hjullaster som skal brøyte gang- og sykkelveier langs riksveiene i Trondheim.

Den er akkurat kommet fram til Trondheim og rekker å prøve seg litt på vårens siste snøfall. Så skal den få påmontert kost, dyse og oppsamler, og ta vårfeiingen av all strøgrusen fra i vinter.

Veidekke er Statens vegvesens driftsentreprenør. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Veidekke er Statens vegvesens driftsentreprenør. Foto:  Statens vegvesen

Veidekkes første elektriske

Dette er Veidekkes første elektriske hjullaster, og det er den første elektriske anleggsmaskinen som brukes til brøyting av Statens vegvesens veinett.

– Nå skal vi teste kapasiteten til el-hjullasteren. Den får en myk start med vårfeiing, men til vinteren skal den settes inn i ordinær drift og får en egen rode. Vi må finne ut hvor effektiv den er i forhold til de med fossilt drivstoff som vi bruker i dag, sier Dypvik.

Hjullasteren er en Volvo L25 electric på cirka fem tonn. Den har en ladetid på to timer. Driftstiden er anslått til sju-åtte timer, men utstyret som monteres på er av ulik tyngde, og kommer til å påvirke forbruket av strøm.

– Vi ønsker å teste ut kapasiteten ved stort snøfall og hvordan kulde påvirker rekkevidden. Den skal ut i drift på gang- og sykkelveiene, ikke minst på vinteren, og det gir større utfordringer enn for maskiner som er på en fast anleggsplass med lademuligheter på stedet, sier Dypvik.

– Vi er glade for at vi fikk den hit til kontrakten vår her i Trondheim, og det blir spennende å se hva vi får ut av maskina, sier prosjektingeniør Håvard Lien i Veidekke.

Strekningen Skare - Sogndal ble tildelt Nye Veier i forbindelse med Nasjonal Transportplan fra regjeringen Solberg.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Skifter ut fossilt med utslippsfritt på sikt

Statens vegvesen har satt seg mål om at CO2-utslipp fra deres virksomheter skal halveres innen 2030. Da er overgangen fra fossile kjøretøy til utslippsfrie kjøretøy i driften av riksveiene en viktig del av det. Utviklingen av batteridrevne anleggsmaskiner og kjøretøy med stadig lengre rekkevidde skjer nå i høyt tempo.

– I tillegg til at folk og gods skal komme seg sikkert fram til planlagt tid, skal vi være pådrivere for bedre miljø og legge til rette for bruk av ny teknologi, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

Elektrisk hjullaster skal brøyte gang- og sykkelveger langs riksveger i Trondheim. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Elektrisk hjullaster skal brøyte gang- og sykkelveger langs riksveger i Trondheim. Foto:  Statens vegvesen
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.