TEKNOLOGIDAGENE 2019

Teknologidagene: Vegvesenet skal prioritere drift og vedlikehold

Vedlikehold preger foredragene, mens omorganisering er hovedtema i pausene under Teknologidagene 2019.

Stine Tomasbråten Carlsen, jobber til daglig i Vegdirektoratet, og er en av dem som bemanner sekretariatet og tar i mot deltagerne som kommer fra hele landet til Trondheim for å delta på Teknologidagene til Vegvesenet.
Stine Tomasbråten Carlsen, jobber til daglig i Vegdirektoratet, og er en av dem som bemanner sekretariatet og tar i mot deltagerne som kommer fra hele landet til Trondheim for å delta på Teknologidagene til Vegvesenet.
22. okt. 2019 - 12:11

– Vi skal få mer ut av det veinettet vi har, og prioritere midler til drift og vedlikehold.

Fungerende vegdirektør Bjørne Grimsrud snakket mer om hvordan Vegvesenet skal oppnå målet om at de veiene som er bygd, skal være åpne 24-7 hver dag gjennom året, enn bygging av nye veier, da han åpnet Vegvesenets teknologidager i Trondheim på mandag.

Sitatet over er to av hovedpunktene Vegvesenet har spilt inn til ny Nasjonal Transportplan.

Grimsrud trakk også fram et annet punkt fra Vegvesenets NTP-innspill, å bruke teknologi til å øke framkommeligheten på veiene, slik at man slippe dyre fysiske utbedringsarbeider.

Klima på programmet

Klimautfordringer var stikkord under mange av foredragene på de første sesjonene under Teknologidagene, og Grimsrud slo fast at det er viktig for veienes oppetid men også for vedlikeholdskostnadene, at veinettet gjøres mest mulig klimaklart.

Klimahendelser er blitt en viktig årsak til at veier må stenges, i tillegg til de tradisjonelle: Planlagt vedlikehold, ulykker og vær.

Grimsrud viste imidlertid fram eksempler på hvordan forebyggende tiltak til et par millioner kroner hadde forhindret flomskader for flere titalls millioner kroner.

Senere i programmet har rundt 800 deltakere på Teknologidagene kunnet fordype seg i nye metoder for bruvedlikehold; metoder for å hindre sørpeskred fra å oversvømme veier; utfordringene rundt å få brøytesjåfører til å samarbeide om deling av dataene som trengs for at smarte teknologiløsninger skal hjelpe tungtransporten til å kjøre på mest mulig nybrøytede veier. For å nevne noe.

Nye tider preger pausepraten

Grimsrud påpekte under åpningen av Tekonologidagene at Vegvesenet bare er dager unna å få en helt ny sjef og bare uker unna å få en helt ny organisasjon.

Selv om nyorganisering og overføring av fylkesveidriften ikke er tema for noen av foredragene på teknologidagene, behøver man ikke å mingle lenge i pausene for å skjønne at dette opptar de fleste av Vegvesenets ansatte for tiden.

Mange er bekymret for om overføringen av folk og kompetanse til fylkenes nye veiadministrasjoner lar seg gjennomføre før nyttår. Flere av foredragsholderne ble presentert som en av de mer enn 600 vegvesen-ansatte som har sluttet hittil i år, og flere forteller at de ikke vet hvor de kommer til å ha kontorsted fra nyttår, enten fordi de ikke har bestemt seg for hvilket tilbud de skal ta imot, eller fordi de venter på stillingsutlysning fra fylket.

Og snublesteinene er mange. Som en geolog forklarte Veier24 i en av pausene mandag:

– Jeg jobber mye med fylkesveier. I dag deler jeg arbeidstiden med omtrent en halv stilling mot vegvesenet og en halv stilling mot fylket. Jeg skal fortsette i Vegvesenet, så for meg personlig er omorganiseringen positiv; jeg får mer tid til å konsentrere meg om riksveiene. Men for fylket kan det bli verre. De har behov for en halv geologstilling, som jeg tror de kan få problemer med å fylle.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.