Forskjæringene til tunnelene er allerede gjort klare. På bildet ser vi hvor tunnelåpningen på Indreeide vil komme.
Forskjæringene til tunnelene er allerede gjort klare. På bildet ser vi hvor tunnelåpningen på Indreeide vil komme. (Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Skredsikring i Geiranger

Syv vil bygge skredsikringstunnel og skredsikre fylkesvei 63 i Geiranger

Fylkeskommunen er veldig fornøyd med konkurransen om kontrakten.

Møre og Romsdal fylkeskommune opplyser i en melding at de har fått syv tilbud på byggingen av skredsikringstunnelen på fylkesvei 63 mellom Eidsdal og Geiranger.

Fylket opplyser at kontrakten vil bli tildelt entreprenøren som leverer tilbudet med best forhold mellom pris og kvalitet. Kvaliteten blir vurdert ut fra gjennomføringsplanen, entreprenørens organisering og nøkkelpersonell.

Disse firmaene har levert tilbud:

  • Veidekke Entreprenør AS
  • Skanska Norge AS
  • NCC Norge AS
  • Metrostav Norge AS
  • Leonhard Nilsen & Sønner AS
  • Kruse Smith Entreprenør AS
  • Bertelsen og Garpestad AS
    Les også

Skal bygge 4,8 kilometer tunnel

– Det er veldig god konkurranse om kontrakten. Nå begynner vi gjennomgangen av tilbudene slik at vi kan vurdere hvilke av tilbyderene som har levert det beste tilbudet ut fra kriteriene våre, sier prosjektleder Arne Ola Stavseng i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Kontrakten er en totalentreprise som inneholder prosjektering og bygging av:

  • 4,8 kilometer tunnel og 100 meter tunnelportaler
  • Komplett elektroarbeid for prosjektet
  • 400 meter vei i dagen med tilkobling til eksisterende veinett
  • Ei 25 meter lang bru
  • En 135 meter lang ledevoll for skred på Indreeide

Begge forskjæringene ble sprengt og gjort klare i 2019, i ein forberedende kontrakt.

Sikring av 13 skredpunkt

Fylkesvei 63 er eneste tilkomstvei for Geiranger om vinteren. Når prosjektet er ferdig blir det tryggere for trafikantene og færre stenginger av veien på grunn av skred eller fare for skred. Skredsikringsprosjektet sikrer 13 registrerte skredpunkt langs fylkesveien. Årsdøgntrafikken er i 630 kjøretøy i gjennomsnitt, men varierer fra 1500 kjøretøy i døgnet i sommersesongen til 200 kjøretøy i døgnet om vinteren.

Møre og Romsdal fylkeskommune opplyser at de tar sikte på å tildele kontrakten i begynnelsen av september. Byggestarten er planlagt i høst og tunnelen skal etter planen åpne for trafikk høsten 2023.

Les også

Forsiden akkurat nå