FOSENVEIENE

Johs J. Syltern var ikke lavest i pris, men vant veikontrakt til 200 mill

Det var i utgangspunktet bare noen få millioner kroner i forskjell. Og konkurrenten klaget, men det hjalp ikke.

Fylkesvei 717 Sund-Bradden er siste delprosjekt i Fosenveiene.
Fylkesvei 717 Sund-Bradden er siste delprosjekt i Fosenveiene. Foto: Trøndelag fylkeskommune
15. juni 2021 - 14:44 | Endret 15. juni 2021 - 15:09

Trøndelag fylkeskommune melder at de har inngått kontrakt med Johs J. Syltern om bygging av ny fylkesvei 717 Sund-Bradden i Indre Fosen kommune.

Verdien på kontrakten er på rundt 200 millioner kroner eks. mva., heter det i meldingen fra fylket.

I slutten av april kunne fylket fortelle at tre firmaer hadde gitt anbud på prosjektet. Arbeidsfellesskapet Tverås Maskin og Transport og Oddmund Groven hadde en pris på vel 201 millioner kroner, mens Syltern lå på omtrent 205 millioner og Tore Løkke på rundt 239.

Trøndelag fylke gjennomførte etter det firmaevaluering og vurdering av de øvrige tildelingskriteriene. Tilbudt pris var i dette anbudet vektet med 80 prosent, mens 20 prosent gikk på oppgaveforståelse, fremdrift, organisering og HMS. I tillegg ble prisene kontrollregnet.

Fylkesvei 241 Buskerud
Les også

Konkurrent mener entreprenøren ikke er kvalifisert til å bygge vei

Klaget på tildelingen

I slutten av april håpet fylket at evalueringen ville være ferdig i løpet av to uker, men slik gikk det ikke.

Årsaken til at det har trukket ut i tid, er ifølge Trøndelag fylkeskommune at evalueringen av de øvrige kriteriene snudde litt om på rekkefølgen, og Syltern kom best ut totalt sett.

– Arbeidsfellesskapet Tverås/Groven klaget så på tildelingen basert på flere ting: Oppgaveforståelsen, framdrift og HMS. Fylket har avvist klagen, karenstiden er ute, og kontrakt er signert med Johs J. Syltern. Vi håper å kunne starte arbeidene i juli, sier prosjektleder Håvard Ellingsen i fylket.

Sund-Bradden er siste prosjekt i Fosenveiene. Her kommer det 6,5 kilometer med ny vei. Entreprenørene hadde frist på seg til 16. april, men fristen ble utsatt noen dager.

Arbeidet vil pågå til høsten 2023. Inkludert i prosjektet er også steinuttak og utbedring av deler av fylkesvei 718 mellom Rissa og Hasselvika.

Fylkesveiene på Vestlandet og i Nord-Norge trenger mest til vedlikehold og utbedringer.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.