En undersøkelse viser at 15844 svinger på svenske veier er bygd med en kurvatur som gjør dem trafikkfarlige med den fartsgrensen som gjelder på stedet.
En undersøkelse viser at 15844 svinger på svenske veier er bygd med en kurvatur som gjør dem trafikkfarlige med den fartsgrensen som gjelder på stedet. (Illustrasjonsfoto: Halvard Alvik/NTB Scanpix)

For høy fartsgrense - for liten dosering

SVT: Nesten 16.000 svinger på svenske veier er bygd feil

Feil kurvatur gjør svingene trafikkfarlige.

En trafikkulykke i Sverige har ført til avsløringen av at nesten 16.000 svinger på veiene i landet er utformet på en måte som gjør dem trafikkfarlige, selv om man holder fartsgrensen på stedet, skriver SVT.

Det var i januar i år at en minibuss med syv personer om bord kom over i feil kjørebane og kolliderte med en malm-lastebil ved Kiruna i nord-Sverige. Seks personer omkom.

Ulykkesgranskingen avdekket at svingen der ulykken skjedde, er utformet feil. Kombinasjonen av krapp sving og liten dosering, gjør det vanskelig å holde bilen på veien om man kjører med den farten som gjelder på strekningen. Veien er skiltet med fartsgrense på 90 kilometer i timen, mens ulykkesrapporten sier at 60 ville vært en passende fartsgrense på stedet.

Overrepresentert på ulykkesstatistikken

Nå har Sveriges Televisions graveprogram Uppdrag Gransking avdekket at 15.844 svinger på svenske veier er laget på en slik måte at de er trafikkfarlige om man kjører inn i svingen med den fartsgrensen som gjelder der.

SVT-Journalistene konstaterer også at det er en overrepresentasjon av ulykker i disse svingene, men har ikke data som kan slå fast at disse ulykkene skyldes utformingen av svingene. Sivilingeniør og veiekspert Johan Granlund slår imidlertid overfor Uppdrag Gransking fast at utformingen øker risikoen for ulykker.

– Når veien er glatt, øker risikoen for å skli av veien sterkt. Når det er tørr asfalt, øker risikoen for at et vogntog får sleng eller at en buss eller et annet kjøretøy med høyt tyngdepunkt, velter i disse svingene, sier Granlund.

Forsiden akkurat nå