NYHETER

Sveitsisk ledelse i Solbakktunnelen

Det sveitsiske entreprenørselskapet Marti Construction SA har gitt det laveste anbudet på halvparten av Solbakktunnelen i Rogaland. 1,313 milliarder kroner vil sveitserne ha for jobben. Det gir en klar, men ikke betryggende ledelse. 

Det er stor interesse for det første kjempeoppdraget på Ryfast. Det sveitsiske firmaet Marti Construction leder kampen om kontrakten. (Ill.: Statens vegvesen)
Det er stor interesse for det første kjempeoppdraget på Ryfast. Det sveitsiske firmaet Marti Construction leder kampen om kontrakten. (Ill.: Statens vegvesen)
4. mars 2013 - 15:43

Ikke mindre enn åtte entreprenører har gitt anbud. Et arbeidsfellesskap mellom Kruse Smith og Risa ligger på andreplass med 1,348 mrd. Nr. tre er AF Gruppen med 1,361 mrd.

Den videre rekkefølgen er NCC (1,481 mrd.), Skanska (1,484 mrd.), det svenske datterselskapet til den østerrikske entreprenøren Strabag (1,529 mrd.), Implenia (1,629 mrd.) og Veidekke (1,694 mrd.).

Med en lengde på 14,3 km blir Solbakktunnelen verdens lengste undersjøiske vegtunnel. Tunnelen får to løp. Oppdraget gjelder drift fra østre påhugg. Herfra skal det drives 8 km av hvert løp.

Oppgaven er formidabel. 1,15 millioner kbm skal sprenges. I følge Vegvesenets beregninger vil det gå med 1 800 tonn injeksjonsmasse, 70 000 sikringsbolter, 22 kbm sprøytebetong bak stuff, og 225 000 kvm vann- og frostsikring.

For øvrig skal det monteres 17 km kabelbru og 100 km trekkerør, og det skal støpes en 60 meter lang portal ved hvert løp. I dagen skal det etableres en rundkjøring og 400 meter ny rv 13. Dessuten skal 1 000 meter av nåværende riksveg 13 oppgraderes.

Forskjæringer er satt ut på egen entreprise. Kontrakten gikk til Brødrene Jørmeland som holder til i Tau i Strand kommune like ved østre påhugg . Elektro- og SRO-installasjoner settes bort senere.

Solbakktunnelen er hovedelementet i Ryfast (Ryfylkes fastlandsforbindelse), som går mellom Nord-Jæren og Ryfylke. Den erstatter fergesambandet Stavanger-Tau på riksveg 13.

Entreprenøren må bli ferdig med sin del av jobben innen 20. februar 2018. Vegvesenet tar sikte på å åpne tunnelen for trafikk høsten året etter.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.