Den gule linjen markerer dagens E 18, som blir reservert nordgående trafikk når den er oppgradert, men oppgraderingen blir mye dyrere enn Vegvesenet regnet med. (Ill.: Statens vegvesen)
Den gule linjen markerer dagens E 18, som blir reservert nordgående trafikk når den er oppgradert, men oppgraderingen blir mye dyrere enn Vegvesenet regnet med. (Ill.: Statens vegvesen) (Bilde: jorubr)

Supersjokk for Vegvesenet

Vegvesenet fikk en skikkelig smell under anbudsåpningen for oppgradering av Kleivenetunnelen på E 18. Mesta var eneste entreprenør som ga anbud, og det lå over dobbelt så høyt som Vegvesenets overslag! 81,455 millioner kroner vil Mesta ha for jobben.

– Vi er overrasket både over den lave interessen og den høye prisen, sier prosjektleder Bjørn Kleppestø i Region Sør. – Vårt overslag på 40 millioner kroner ble gjort i fjor høst. Da visste vi at prisnivået var høyt, og vi trodde vi hadde tatt godt i.

– Får den høye prisen noen konsekvenser for framdriften?

– Det vet vi ikke ennå. Det er ikke budsjettdekning for den prisen vi har fått inn. Hvis det ikke bevilges mer penger, må vi gå gjennom prosjektet på nytt, ser Kleppestø.

Kleivenetunnelen inngår i en to kilometer lang strekning like sør for Drammen sentrum. Det er den eneste strekningen på E 18 mellom Oslo og Tønsberg som bare har to felt. Arbeidet med utvidelse til fire felt er godt i gang. I april åpnes en ny tunnel som skal ta trafikken i begge retninger, mens den gamle blir oppgradert. Innen utgangen av året skal begge løpene være åpne for trafikk, hvis ikke det høye anbudet fører til forsinkelser.

Det nye tunnelløpet er ca. 1,8 km langt. Det gamle er ikke lenger enn 560 meter. Profilet er T 10,5 så det trengs innen utvidelse. Elektroarbeidet ble tidligere utlyst som egen entreprise. På denne bakgrunnen kan selv Vegvesenets overslag på 40 millioner kroner for oppgraderingen virke veldig høyt. Årsaken til prisnivået er at halvparten av tunnelen er støpt i åpen skjæring. I denne delen av tunnelen har betong og armeringsjern blitt utsatt for kloridinntrengning.

Oppdraget som bare Mesta vil ha, består i å trekke kloriden ut av betongen. Når dette er gjort, skal skadet betong fjernes og et nytt lag legges utenpå. I oppdraget inngår også oppsetting av rekkverk langs dagsonen på nåværende E 18 og noe arbeid med rømmingsvegene fra det nye tunnelløpet.

Forsiden akkurat nå