E16 BJØRUM-SKARET

Superjevnt helt til mål, men Skanska vant kontrakten på tre milliarder

Det er nå bestemt at Skanska får bygge nye E16 fra Bjørum i Bærum til Skaret i Hole kommune.

Strekningen på 8,4 kilometer omfatter to tunneler på 800 meter og 3,4 kilometer, åtte bruer på inntil 220 meter og, tre millioner kubikkmeter masse som skal forflyttes.
Strekningen på 8,4 kilometer omfatter to tunneler på 800 meter og 3,4 kilometer, åtte bruer på inntil 220 meter og, tre millioner kubikkmeter masse som skal forflyttes. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. nov. 2020 - 07:46

– Vi har hatt med tre svært solide leverandører i konkurransen om denne totalentreprisen. Etter at alle kriterier ble summert opp, sto Skanska på topp, forteller prosjektleder May Bente Hiim Sindre i en melding fra Statens vegvesen.

SANDVIKA 20240322
Dronebilder av Sandvika. Det bevilges ingen penger til utbygging av E18 vestkorridoren. Vann, bro, tunnel, vei, kadetttangen. Byggeplass, utbygging.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Rangeringen endte slik:

  • Skanska/Aas-Jakobsen med tilbudssum 3022 millioner kroner
  • Implenia/Multiconsult med tilbudssum 3076 millioner kroner
  • AF Gruppen/Norconsult med tilbudssum 3984 millioner kroner

Arbeidsfellesskapet Salini/Pizzarotti var også kvalifisert til å delta, men kom ikke med blant de tre utvalgte som gikk videre til konkurransefasen.

Kontrakten skal signeres mandag 30. november.

– Etter at kontrakten er signert skal vi gjennomføre samhandling med Skanska. Når den er gjennomført er klarsignalet gitt, og arbeidene kan begynne, forklarer Hiim Sindre. 

 
 

Vegvesenets metodikk

Tilbudene ble vurdert mot fire tildelingskriterier; organisering og nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget, fremdrift og anleggets kvalitet. Det ble en jevn konkurranse om å gi beste tilbud.

– Alle deltakerne i konkurransen leverte meget gode og gjennomarbeidet tilbud med gode løsninger, sier Rolf Johansen i Statens vegvesen, som har ledet arbeidet med konkurransegrunnlag og anskaffelsen.

Anskaffelsen ble gjennomført som konkurranse med forhandling etter en metodikk som Statens vegvesen i sin tid utviklet for E6 Helgeland til bruk i store totalentrepriser. Senere har denne metodikken blitt brukt med godt resultat på flere av Statens vegvesens største kontrakter, blant annet for OPS-prosjektet riksvei 3/25 i Innlandet.

Deler av den mobile støpe- og forskalingsvogna kjent som «Drammensvogna» skal brukes på ei E6-bru i Trøndelag når den nå er ferdig med innsatsen på E16 ved Sollihøgda.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Riktige løsninger og lav risiko

– Vi gir alle de tre utvalgte leverandørene mulighet til å utvikle sine løsninger for prosjektet i løpet av konkurransen. Vi ser at dette løfter kvaliteten på alle tre tilbudene gjennom prosessen. Dette fører til god konkurranse om riktige løsninger og lav risiko for at prosessen stopper ved at tilbydere faller fra. Metodikken gir også den vinnende leverandøren en god start på gjennomføringsfasen, og vi mener at prosjektrisikoen reduseres for både leverandøren og Statens vegvesen som byggherre, sier Johansen.

Den nye veien skal etter planen åpne til sommeren 2025.

Les også

Skroter E18-utbygging til Asker: – Ubegripelig

Om prosjektet:

Prosjektet strekker seg fra Bjørum i Bærum kommune til Skaret i Hole kommune. Den totale strekningen er 8,4 kilometer, og skal bygges som firefelts motorvei.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Prosjektet inneholder følgende:

  • To tunneler på 800 meter og 3,4 kilometer
  • Åtte bruer på inntil 220 meter
  • Tre millioner m3 masse skal forflyttes
  • Elektro/automasjon
 
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.