Slik ser Sundfloen bru ut i dag. De langsgående bjelkene og tverrbærerne blir beholdt når fagverket monteres. (Foto: Statens vegvesen)
Slik ser Sundfloen bru ut i dag. De langsgående bjelkene og tverrbærerne blir beholdt når fagverket monteres. (Foto: Statens vegvesen)

Sundfloen bru får fagverk

Sundfloen bru som fører fylkesveg 30 over Glomma, er en av Norges lengste myke hengebruer. Snart er den ikke myk lenger. Vegvesenet ber om anbud på montasje av fagverk på den.

Brua står like vest for Koppang, som er kommunesentret i Stor-Elvdal. Den var ferdig i 1968. Lengden er 256 meter hvorav hovedspennet utgjør 170 meter.

Det som særpreger myke hengebruer er at kjørebanen ikke er avstivet med fagverk eller stålkasse. På Sundfloen bru bæres kjørebanen av to langsgående stålbjelker med H-profil. Bjelkene ligger på tverrbærere som er opphengt i hengestenger.

Økende trafikk med tunge kjøretøy, spesielt tømmerbiler har påført brua store nedbøyninger, som har ført til skader på bærekabler og lagre. Nå skal kjørebanen avstives med et underliggende fagverk. De som er interessert i den jobben, må finne ut hva de vil ha innen 23. april.

 

Lang omveg

Arbeidet vil ta vel fem måneder. Omkjøringsmulighetene er dårlige. De fleste får en omveg på rundt 15 km når brua er stengt for biltrafikk, men byggeleder Mona Østgårdstrøen i Region øst forsikrer at det skal ikke vare hele anleggstiden.

- Brua vil være stengt i en lengre periode, men vi kommer til å begrense stengetiden til det som er strengt nødvendig.

- 15 km er langt å gå. Skal dere etablere båtskyss over Glomma?

- Nei, brua må være åpen for fotgjengere og syklister i hele anleggstiden. Det er en av forutsetningene i konkurransegrunnlaget.

- Denne brua ble vel ikke prosjektert med tanke på et framtidig fagverk?

- Nei, det ble den ikke, men beregningene som vår konsulent, Aas-Jakobsen har utført, viser at den har tilstrekkelig kapasitet til å tåle vekten av fagverket, sier Østgårdstrøen.

 

Norsk spesialitet

Oppdraget som er utlyst omfatter blant annet bearbeiding og montering av nytt underliggende fagverk, levering og montering av nye pendellagere, sidestyring og nye fuger. Den som får kontrakten skal også prosjektere og montere tak over tårnsadlene.

Levering av stålet til undergurter og diagonaler i fagverket inngår ikke i entreprisen. Det er levert av Norsk Stål i en egen entreprise.

Myke hengebruer var en gang en norsk spesialitet. Nå bygges det ikke lenger slike for motorisert trafikk. Mange av de gamle er revet, og noen har fått påmontert fagverk slik som på Sundfloen bru.

Den mest kjente er Fyksesundbrua på fylkesveg 7 i Kvam kommune i Hardanger. Med et spenn på 230 meter var den Norges lengste hengebru da den ble åpnet i 1937. I 1956 overtok Varoddbrua førsteplassen, men Fyksesundbrua var fortsatt den lengste myke hengebrua til den fikk påmontert fagverk i 1982.

 

Forsiden akkurat nå