Suksess for enveisregulert sykkelvei med fortau

Alle trafikantene føler seg tryggere og mer velkomne i gata, er konklusjonen etter forsøk med enveisregulert sykkelvei i Åkebergveien i Oslo

Enveisregulert sykkelvei med kantstein som gir et fysisk skille mellom de ulike trafikantene.
Enveisregulert sykkelvei med kantstein som gir et fysisk skille mellom de ulike trafikantene. Foto: Jan Sverre Asmyr / Oslo kommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. nov. 2020 - 08:49

– Vi har i samarbeid med Bymiljøetaten i Oslo testet ut enveisregulert sykkelvei i Åkebergveien i Oslo. Evalueringen av prosjektet er nå ferdig, sier Bente Fuglseth, prosjektleder i Statens vegvesen.

Den lille hoppekrepsen Calanus, eller raudåte som den heter på norsk, kan leve helt ned til 1500 meters havdyp.
Les også

Ned mot 1000 meter lever arter som kan være svært verdifulle

Betydelig forbedring

– Syklistene opplevde en betydelig forbedring allerede etter den første fasen, da det ble fjernet parkeringsplasser og etablert sykkelfelt, forteller Bente Fuglseth.

– Etter den siste etappen med etablering av enveisregulert sykkelvei, opplevde de en ytterligere forbedring. Gata oppleves nå som trivelig, det er bra infrastruktur for sykkel, og de føler seg trygge og velkomne som syklister.

Gående opplevde også en forbedring i form av at gata var tryggere, at det var færre hindringer og at de var mer velkomne som fotgjengere. Undersøkelsen viser at langt færre sykler på fortauet, fra 18 prosent i førsituasjonen til 7 prosent i mellomsituasjonen og til 2 prosent i ettersituasjonen.

Bilister derimot opplevde i første fase en forverring etter etableringen av sykkelfelt. De opplevde at de ble hindret av syklister og følte seg i mindre grad velkommen i gata. Etter at enveisregulert sykkelvei var ferdig, snudde dette til en forbedring.

Enveisregulert sykkelvei egner seg på utfordrende strekninger, der det oppleves spesielt utrygt å sykle. <i>Foto:  Jan Sverre Asmyr, Oslo kommune</i>
Enveisregulert sykkelvei egner seg på utfordrende strekninger, der det oppleves spesielt utrygt å sykle. Foto:  Jan Sverre Asmyr, Oslo kommune

Økt trygghet, sikkerhet og framkommelighet for alle trafikanter

Enveisregulert sykkelvei med fortau skiller gående fra de syklende, og syklistene fra bilene i veibanen. Dette har ført til økt trygghet, sikkerhet og framkommelighet for flere trafikanter.

I første del av prosjektet ble det i 2018 fjernet ca. 70 parkeringsplasser langs veien og etablert sykkelfelt i én retning. I andre del har Oslo kommune bygget enveisregulert sykkelvei i begge retninger, som ble ferdigstilt i juni 2020.

Statens vegvesen har gjort før- og etterundersøkelser for å få kunnskap om hvordan løsningen fungerer og hvordan sykkelveien oppleves av trafikantene. 

En slik sykkelvei kan være egnet på utfordrende strekninger, der det oppleves spesielt utrygt å sykle. Enveisregulert sykkelvei brukes mye i Danmark og Nederland.

Les hele rapporten her.

Prosjektet er en del av Vegvesenets pilotprosjekt for sykkel. Pilotprosjektet tester ut ulike sykkeltiltak i en rekke byer for å få mer kunnskap og konkrete erfaringer med nye sykkeltiltak.

Rosenkrantzgate i Oslo ble i 2022 malt i regnbuefarger, i strid med Vegtrafikklovens bestemmelser.
Les også

Setter stopp for Pride-gangfelt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.