DRIFTSKONTRAKTER

Suksess etter deling av oppdrag

Ett eneste anbud kom inn da oppgradering av Follotunnelen ble utlyst i fjor sommer. Det ble avvist. Før neste utlysning ble jobben delt i to entrepriser. Nå har Vegvesenet fått til sammen 11 anbud.

Bildet viser de søndre portalene i Follotunnelen. Begge tunnelløpene må være åpne på dagtid. Om natten kan entreprenøren stenge ett løp. Da vil overkjøringsfeltet til venstre bli flittig brukt. (Foto: Google).
Bildet viser de søndre portalene i Follotunnelen. Begge tunnelløpene må være åpne på dagtid. Om natten kan entreprenøren stenge ett løp. Da vil overkjøringsfeltet til venstre bli flittig brukt. (Foto: Google).
Anders Haakonsen
21. jan. 2016 - 10:49

 

Follotunnelen inngår i E6 i Vestby kommune i Akershus. Den består av to løp, hvert med en lengde på 903 meter.

Etter at den første konkurransen ble avlyst, ble oppgraderingen delt i en entreprise for elektro og SRO og en for grunn- og betongarbeid. 

Elektrojobben er åpenbart den mest populære. Ikke mindre enn åtte firmaer deltar i konkurransen. VVB fra Stokke i Vestfold, som var eneste anbyder forrige gang, har gitt det laveste anbudet. Det er på 50,6 millioner kroner.

 

Stort sprik

Spriket mellom anbudene er stort. Bortsett fra VVB er det bare Nettpartner Ås (54,3 mill.) og Otera (57,7 mill.) som har gitt anbud under 60 millioner.

De øvrige anbyderne er Roadworks (63,8 mill.), Infratek (67,6 mill.), One Nordic Kraftmontasje (69,7 mill.), Scanmatic (78,9 mill.) og Eltel (85,8 mill.).

Interessen for grunn- og betongarbeidet er ikke like stor. Tre entreprenører har gitt anbud. Consto fra Tromsø leder med 44,3 mill. AF Gruppen er nr. to med 54,1 mill. Leif Grimsrud fra Halden, som nylig ble kjøpt av Veidekke, vil ha 56,1 mill. for jobben.

 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Veldig fornøyd

Prosjektleder Thomas Kalleberg er veldig fornøyd med oppslutningen - som rimelig kan være etter den beskjedne interessen ved første utlysning.

- Elektroarbeidet utgjør ca. 60 prosent av oppgraderingen i Follotunnelen. Da egenandelen var så liten, var det ikke så attraktivt for anleggsentreprenører å delta i konkurransen, sier han.

Elektro- og SRO-entreprisen omfatter utskifting av 54,6 km elektrokabler, 18,45 km SRO-kabler og 1 870 meter kabelbruer. Det skal etableres 62,5 km trekkerør, 12,4 km jordledninger og 1 960 meter sammenhengende ledelys, og det skal monteres 280 kjørefeltsignaler og 1 326 tunnelarmaturer og 24 vifter.

 

Alt ferdig innen 30.04.17

Grunn- og betongentreprisen omfatter blant annet bygging av 6 tekniske rom i dagen og ett i et tverrslag. Videre skal det etableres to nye tverrslag og seks brannskillevegger bak betonghvelvene som sikrer mot vann og frost, og skader i bærelagene i begge løpene skal repareres.

Fristen for ferdigstillelse av grunn- og betongarbeidet er satt til 1. desember i år. Innen 30. april neste år må elektro- og SRO-arbeidet være fullført.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.