BØMLOPAKKEN

Stortinget har vedtatt revidert Bømlopakke

Stortinget har nå gått inn for forslaget fra Samferdselsdepartementet om revidert finansieringsopplegg på Bømlopakken.

Veiene på Bømlo skal bygges ut for 665 millioner kroner.
Veiene på Bømlo skal bygges ut for 665 millioner kroner. Foto: Nina Rikstad/Vestland fylkeskommune
21. des. 2021 - 14:52

Vedtaket er i tråd med de lokalpolitiske vedtakene for å bygge ut tre prosjekt fra den opprinnelige Bømlopakken i tillegg til en ramme til mindre utbedringer på fylkesveinettet, skriver Vestland fylkeskommune i en melding.

Med det nye opplegget blir innkrevingen i bomstasjonen på Spissøy og i fergesambandet Buavåg-Langevåg videreført. Innkrevingen skal skje i 15 år fra 2022.

Rambølls spesialtrailer Rapid Pavement Tester (også kalt Raptor) bruker her laser til å måle bæreevnen på riks- og europaveier i 2021.
Les også

Vestland måler bæreevnen på 4000 km fylkesvei de neste to årene

Klar for å sette i gang

– Det har vært en lang prosess fra bompengesøknad til endelig vedtatt finansieringsplan av Bømlopakken. I tillegg har det vært et høyt engasjement blant både lokalpolitikerne og innbyggerne på Bømlo, som selvsagt ser fram til at veiprosjektene på Bømlo blir startet, sier fylkesordfører Jon Askeland.

Han er glad for at den reviderte Bømlopakken nå er landet, og takker for godt samarbeid med kommunen og tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide i arbeidet med pakken.

Prioriterte veiprosjekter på Bømlo. <i>Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune</i>
Prioriterte veiprosjekter på Bømlo. Illustrasjon:  Vestland fylkeskommune

Fylkesordføreren er fornøyd med at Vestland fylkeskommune kan sette i gang arbeidet på de tre prioriterte prosjektene i pakken:

Fylkesvei 541 Sakseid-Hestaneset:

Prosjektet har godkjent reguleringsplan. Prosjektet startet i 2019, og deler av strekningen, Våge-Hestaneset, er bygd i Bømlopakken 1. Resten av strekningen skal bygges nå og de resterande kostnadene er beregnet til 243 millioner kroner. Det er lagt opp til at prosjektet skal bygges i 2022-2025.

Fylkesvei 541 Ekornsæter-Sakseid:

Reguleringsplan ble vedtatt i juni 2020. Kostnadene er beregnet til 220 millioner kroner. Det er lagt opp til at prosjektet skal bygges i 2024-2026.

Fylkesvei 542 Notland-Mosterhamn:

Reguleringsplan ble vedtatt høsten 2019. Kostnadene er beregnet til 49 millioner kroner.  Det er lagt opp til at prosjektet skal bygges i 2022-2023.

I tillegg til de tre prioriterte prosjektene, er det en ramme til mindre utbedringsprosjekter og sluttavregninger for ferdigstilte prosjekter på 53 millioner kroner.

Den samlede utbyggingskostnaden blir på 665 millioner kroner, der 494 millioner blir dekket av bompenger og 171 millioner av fylkeskommunen.

Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.