NYHETER

Storombygging av Festningstunnelen i Oslo

Festningstunnelen i Oslo står foran stor ombygging, hvor alt av tunnelkledning og teknisk utstyr skal skiftes ut i løpet av 2006. En ny løsning med hovedelementer i kompositt vant vegvesenets idèkonkurranse.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. des. 2004 - 16:16

Det er første gang det er foreslått å bruke et komposittmateriale som tunnekledning. Ifølge vinnerforslaget har komposittet god stivhet, lav vekt og stor seighet og styrke. Materialet er elektrisk isolerende, termisk isolerende og korrosjonsbestandig. Komposittet har stor motstandsevne mot brann, noe som er viktig for en tunnelkledning.

Blue Hvelvet vant

I vinnerforslaget Blue Hvelvet er hovedelementene et hvelv av komposittkasser i dimensjon 0,6x3m, som monteres på et buet aluminiumsprofil festet med bolter. I tillegg skal det brukes 1 meter høy betongbrystning med føringsskinner av stål på begge sider av tunnelen. Elementene kan prefabrikkeres, utskiftningen kan skje etappevis, de er enkle å montere og enkle å bytte ut ved eventuelle påkjørsler.

Utskifting haster

Festningstunnelen, som har en totalelengde på ca 1850 meter, ble åpnet for trafikk i 1990. Av dette er 330 m betongtunnel i løsmasser og ca 1520 m i tunnel i fjell. Laveste punkt liger 45 m under Rådhusplassen.

Når Bjørvika tunnelen står ferdig, vil Festningstunnelen inngå som et element i et større sammenhengende tunnelsystem fra Filipstad til Ryen. Før dette systemet påsettes trafikk skal de tekniske anleggene i Festningstunnelen skiftes ut. Det er ønskelig og hensiktmessig å rehabilitere Festningstunnelen med montering av ny, isolert kledning samtidig med utskiftning av de tekniske anleggene.

Store problemer vinterstid

Dagens betongutforing har en tykkelse varierende mellom 350 og 700 mm. De er uarmerte, og ved lave temperaturer vinterstid fører til strekkspenninger i betongen. Dermed oppstår det riss i betongen.

Disse er forutsatt tettet ved injeksjon. Men temperaturvariasjonene gjennomåret er imidlertid for store til å kunne opptas av injeksjonsmaterialet. I vinterhalvåret åpner rissene seg igjen og det oppstår store lekkasjer. Problemet vil være løst dersom temperaturbevegelsene i betongutstøpningen begrenses og ved bruk av isolert vanntett tunnelbekledning.

Juryens konklusjon og anbefaling

Av 18 forslag var det Blue Hvelvet som fikk 1.premien på 150 000 kr. Ifølge juryen fikk ble dette alternativet valgt for analytisk, godt gjennomarbeidede tekniske løsninger, som samtidig skisserer en funksjonell, variert og balansert utsmykking av tunnelveggene.

Arkitekt og formgiver:Birger Heyerdahl Sivilarkitekter AS

Rådgivende Ingeniører:Dr. Ing.A.Aas-Jakobsen AS

ViaNova Plan og TrafikkAS

ViaNova Systems AS

ElectroNova AS

Produsent: Ørsta Stål AS

Entreprenør: Tunnelteknikk AS

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.