Storolokket på Ring 3: Entreprenøren har 11 måneder på seg

Toløpstunnelen er kun 135 meter lang. Men det er trangt og tungt trafikkert.

Storolokket. Bildet gir ikke et helt riktig inntrykk av hvor kompakte forhold det er i dette strøket.
Storolokket. Bildet gir ikke et helt riktig inntrykk av hvor kompakte forhold det er i dette strøket. Foto: Statens vegvesen
21. des. 2021 - 06:04

Storolokket er kjent og beryktet for den som har kjørt litt bil i hovedstaden. Nå står rehabiliteringen av riksvei 150/Ring 3 forbi Storo for tur, det vil si den delen av Ring 3 som går under selve Storolokket. Oppå selve Storolokket er det Grefsenveien som går. 

Storolokket ble åpnet i 1994. Tunnelen er 135 meter lang, med to løp med to gjennomgående kjørefelt i hver retning. ÅDT i 2019 var på 50.100.

Grefsenveien med utsyn ned mot Storolokket. Her ble Sporveien ferdig med et stort oppgraderingsprosjekt i 2020. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Grefsenveien med utsyn ned mot Storolokket. Her ble Sporveien ferdig med et stort oppgraderingsprosjekt i 2020. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

Med andre ord: En uhyre kort tunnel. Men det gjør ikke saken noe enklere, snarere tvert imot, siden det som mest av alt mangler i dette området er plass. Her er det mye infrastruktur som ligger tett på hverandre.

Fra beskrivelsen i konkurransegrunnlaget: «Over tunnelen er det et signalregulert vegkryss og to trikkespor. I tillegg er det en bru over t-banen like sørvest for tunnelen. Det er en parallell gang- og sykkelveg på sørvestsiden av tunnelen. Storolokket har i tillegg til selve betongkulverten to ramper på vestsiden og to ramper på østsiden hvor det er en langsgående mur mellom rampene og hovedløpet på Ring 3.»

Kort sagt: Trangt som faen.

Selve Blåkolltunnelen er 805 meter langt, og med rampene er den totalt på 1030 meter tunnel.
Les også

Denne viktige tunnelen på Østlandet må stenge i tre uker til sommeren

Nattarbeid, såklart

Rehabiliteringen i grove trekk:

Ikke lange tunnelen, men her møtes mye infrastruktur på samme sted. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Ikke lange tunnelen, men her møtes mye infrastruktur på samme sted. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Reparasjon av betong, samt injisering av riss med kalkutfelling i tak
  • Fjerning av støyabsorbenter
  • Montering av brannbeskyttelse
  • Utskifting av det meste av teknisk utstyr, samt kabelbruer, belysning og tavle i teknisk rom
  • Nye kumlokk og rammer i trekkekummer og VA-kummer
  • Reparasjon av skulder
  • Noen nye skilt og master/portaler i dagsonen
  • Nye variable fartsgrenseskilt utenfor tunnelen

Trafikken skal gå som normalt i begge tunnelløpene på dagtid, så alt arbeid blir nattarbeid i seks netter i uka. Som vanlig er så skal arbeidene avsluttes og tunnelløpet klargjøres før trafikkpåsett hver morgen.

Byggherren setter en rekke premisser for gjennomføringen, for eksempel for hvor mange netter som begge løpene kan være stengt samtidig når arbeidet krever det.

Og kanskje viktigst: Anleggsarbeidene vil foregå nært inntil trafikkårer. Det er store trafikkmengder her, og de skal hindres minst mulig. Arbeidene som er knyttet til sikkerheten, både for trafikantene og entreprenørens eget personell, er vesentlig i gjennomføringen av entreprisen.

Vanguard-prosjektet Kongsberg Group, SALT Ship Design, Sintef Ocean, Sjøforsvaret. Kongsberg-gruppen har utviklet et nytt standardisert, fleksibelt og skalerbart skipskonsept for Sjøforsvaret. Konseptet består av et basisfartøy som i utgangspunktet er 90 meter langt med 4.500 tonn deplasement, skalerbart og fleksibelt, som vil være et «moderskip» for en rekke ubemannede farkoster, avhengig av oppdrag, samt helikopter. Kan utvikles i fire versjoner: minejakt/-ryddding, indre kystoperasjoner,  ytre kysoperasjoner og isgående operasjoner. Standardisert moderfartøy for ubemannete og autonome droner/fartøy.
Les også

Maritimt forum: Insisterer på CO2-fond som beste tiltak for å kutte utslipp

Må regne med reisetid fra riggen

Trafikken til sideveiene og gang- og sykkeltrafikken i området skal opprettholdes og sikres i hele byggeperioden.

Byggherren stiller ellers et riggområde til entreprenørens disposisjon under byggingen. Men det ligger nok ikke rett rundt hjørnet, for å si det sånn, for byggherren presiserer at entreprenøren må innkalkulere nødvendig reisetid mellom mellom riggområdet og anlegget.

Rehabiliteringen er tenkt å ta 11 måneder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Og frist for å gi tilbud er 1. februar.

En gjeter leder sauene sine gjennom Tusaquillas i Argentina.
Les også

Utvinning av litium truer tilgang på rent vann

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.