Parti hvor den midlertidige vegen vises inn mot skjæringen. Nyvegen bygges etter omleggingen og vil ligge mellom eksisterende veg og den midlertidige linja på dette strekket
Parti hvor den midlertidige vegen vises inn mot skjæringen. Nyvegen bygges etter omleggingen og vil ligge mellom eksisterende veg og den midlertidige linja på dette strekket (Foto: Geir Skjold-Johnsen, Statens vegvesen)

Stor skjæring og ny bru skal bli til sikker E6 i Grong

Arbeidet med den nye Fjerdingelvbrua på E6 i Grong foregår for fullt, og skal være klar for åpning i oktober.

- Vi er nå inne i en fase med flere trafikkomlegginger og endrede kjøremønstre gjennom anleggsområdet. Dette skyldes at ny og gammel veg krysser hverandre flere ganger. Noen mindre endringer er gjennomført og fra mandag 28. juni tar vi sikte på å legge trafikken over på en midlertidig veg inn mot bergskjæringen nord for nye Fjerdingelvbrua, sier byggeleder Geir Skjold-Johnsen i Statens vegvesen.

Den midlertidige lysreguleringen fjernes da og det vil bli trafikk på to felt gjennom anlegget, men fortsatt med den smale gammelbrua i bruk.

- Om været er med oss legger vi membran og asfalterer den nye Fjerdingelvbrua og deler av vegen i uke 27 og 28, sier Skjold-Johnsen.

I uke 29-32 er det ferieavvikling på anlegget. Da blir det pause i anleggsarbeidet.

Parti fra bygging av nyvegen nord for nye Fjerdingelvbrua. Foto: Geir Skjold-Johnsen, Statens vegvesen

Mye spreningsarbeider

Det er Peab Anlegg, med Austad Maskinstasjon som underentreprenør, som har entreprisen på oppdraget fra Statens vegvesen. Det omfatter fjerning av den gamle brua, og bygging av den nye Fjerdingelva bru, en 55 meter lang bjelkebru med bredde cirka 10 meter.

Men også den tilstøtende vegen må utbedres, som innebærer utsprenging av ca 60 000 kubikkmeter, i tillegg til planeringsarbeider og veifyllingsarbeider av cirka 23.000 kubikkmeter masser.

Vegen skal ifølge tidsfristene som er satt av Statens vegvesen, være klar for å sette på trafikk 15. oktober i år, mens hele anlegget  skal stå ferdig for overlevering til 15. juni 2022.

Hele anlegget sett fra nordøst. Den gamle S-svingen og smale gamlebrua ses godt her Foto: Geir Skjold-Johnsen, Statens vegvesen

Forsiden akkurat nå