Den 14 år gamle Bømlafjordtunnelen må oppgraderes før den tilfredsstiller EUs krav. AST entreprenør ligger godt an til å få den første jobben i forbindelse med oppgradering. Bildet viser lavbrekk som ligger 262 meter under havet. (Foto: Anders Haakonsen)
Den 14 år gamle Bømlafjordtunnelen må oppgraderes før den tilfredsstiller EUs krav. AST entreprenør ligger godt an til å få den første jobben i forbindelse med oppgradering. Bildet viser lavbrekk som ligger 262 meter under havet. (Foto: Anders Haakonsen)

Stor ledelse til AST Entreprenør

AST Entreprenør fra Stokke i Vestfold ligger langt foran konkurrentene i kampen om en kontrakt i Bømlafjordtunnelen på E39. Anbudet på 20,295 millioner kroner ligger 18 prosent lavere enn det nest laveste. 

7 entreprenører har gitt pris på oppdraget. AF Gruppen er nr. to med 24,868 mill. foran Birkeland Entreprenørforretning fra Gulen, som vil ha 26,512 mill.

Lenger bak er det veldig jevnt. Veidekke er nr. fire med 29,566 mill., fulgt av Leonhard Nilsen & Sønner (29,849 mill.), Bertelsen & Garpestad (29,860 mill.) og BMO Tunnelsikring fra Kongsberg (29,889 mill.).

Byggeleder Tor Kåre Austrheim er fornøyd med prisnivået.

 

Bare grunnarbeid

Bømlafjordtunnelen er en undersjøisk tunnel som knytter Stord og Bømlo til fastlandet. Den ble åpnet for 14 år siden. Lengden er hele 7 888 meter.

Tunneldirektivet fra EU er bakgrunnen for oppgraderingen. Det nye elektro- og SRO-anlegget som trengs for å tilfredsstille kravene i direktivet blir så omfattende i denne tunnelen at det trengs større tekniske bygg. For å få plass til dem skal det sprenges fem nisjer som skal gå på tvers av tunnelens hovedretning. Oppdraget gjelder bare grunnarbeid, ikke tekniske installasjoner.

Hver nisje får profil T 8,5 og blir ca. 25 meter lang. Fire havarilommer som ligger inntil nisjene skal utvides. Til sammen 9 300 faste kubikkmeter vil bli sprengt ut.

 

Kan ikke stenges

300 kvm brannsikret PE-skum skal fjernes i forbindelse med sprengningsarbeidet. Senere skal 4 000 kvm nytt PE-skum settes opp og påføres sprøytebetong.

Oppdraget omfatter også grunnarbeid for et teknisk bygg og etablering av en havarilomme i dagen.

Bømlafjordtunnelen er for viktig til at den kan stenges helt. Årsdøgntrafikken ligger på rundt 4 500. Det blir normalt trafikk på dagtid og kolonnekjøring mellom kl. 20 og kl. 6.

Det fleste oppgraderinger som blir gjennomført på grunn av direktivet fra EU, lyses ut som én entreprise. På grunn av lengden på tunnelen og den store trafikkmengden er arbeidet i Bømlafjordtunnelen delt opp. Elektro- og SRO-oppdraget blir lyst ut til våren.

 

Forsiden akkurat nå