Tunnelløpene er bygget opp på nytt og delvis utsprengt for å få rettere vegger før ny sprøytebetong og vann- og frostsikring ble installert. (Bilde: Jarle Skoglund)
Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen har ansvaret for oppgraderingen av til sammen åtte Oslo-tunneler fram til siste står ferdig i 2020. (Bilde: Jarle Skoglund)
Bryndtunnelen har nå fått helt rette vegger. (Bilde: Jarle Skoglund)
En nytt tverrslag mellom tunnelløpene har gitt plass for en ny rømningsveg, søm øker sikkerheten i den høyt trafikkerte tunnelen. (Bilde: Jarle Skoglund)
(Bilde: Jarle Skoglund)
Hele portalen på den søndre tunnelåpningen er bygget opp på nytt. (Bilde: Jarle Skoglund)
Slik blir det oppå tunneltaket når det står ferdig senere i år. I tillegg til lokalvegen, ligger et nytt, teknisk bygg godt kamuflert bak en vakker natursteinsmur. (Bilde: Ill: Statens vegvesen)

E6 Brynstunnelen i Oslo:

Stor jobb på liten tunnel

Når det trengs 318 millioner kroner for å oppgradere en toløpstunnel på 267 meter, skjønner man at dette er en jobb utenom det vanlige. Men nå er Brynstunnelen igjen i normal trafikk, og Oslo-trafikken kan igjen gli litt lettere.

Dermed er mesteparten av rehabiliteringen av to av til sammen fire tunneler på Ring 3 i Oslo ferdig. Smestadtunnelen sto ferdig i fjor, Brynstunnelen ble satt under trafikk 29. april, Granfosstunnelentunnelen blir åpnet for trafikk i begge løp før sommerferien, mens Tåsentunnelen åpnes i løpet av høsten.

Prosjektleder for rehabiliteringen av til sammen åtte store Oslo-tunneler, Hilde Ulvik, har derfor nok holde tak i under femårsperioden som startet med arbeidene på Smestadtunnelen i 2015 og som avsluttes når Vålerengatunnelen står ferdig i 2020.

 

Den eldste Oslo-tunnelen

Alle tunnelene er forskjellige og har sine særegenheter, også Brynstunnelen, forteller hun:

-Ja, dette er den eldste tunnelen vi har på riksvegsystemet i Oslo, bygget allerede i 1969 og uten noe omfattende modernisering i årenes løp. Den ble bygget som et sysselsettingsprosjekt, og kravet den gang til ferdigdokumentasjon var beskjedent. Derfor var det veldig mye vi ikke visste da vi startet opp på anlegget, forteller hun.

At tunnelene er så korte, la også begrensninger på hvor mange operasjoner mange kunne gjennomføre parallelt. Dette hadde første og fremst konsekvenser for gjennomføringshastigheten til Veidekkes mannskaper.

Prosjektlederen forteller at Statens vegvesen er veldig godt fornøyd med samarbeidet med hovedentreprenøren Veidekke, som kvaliteten på den jobben de har gjort. De har jobbet fram en åpning av løpene to uker før det som var satt som krav i kontrakten, og dermed blir det også en pen bonus på entreprenøren.

 

Bygget lokk på 750 kvm

Overdekningen på de to tunnelløpene er beskjeden, og på en del midt inne i det ene løpet har det vært åpning rett opp i fri luft, bare dekke til med en rist for å hindre nedfall i tunnelen. Hele dette området er nå rensket opp, hvor det bygget opp dekke på hele 750 kvadratmeter, som er bygget opp med kraftig armert betong i kombinasjon med betongelementer. Dermed er det blitt plass til blant et teknisk bygg, som blir å finne innenfor en vakker natursteinmur som vil bli gjort ferdig i løpet av forsommeren.

Innen i tunnelene er veggene sprengt ut slik at de nå har en rettere profil. Samtidig er deler av nordgående løp sprengt litt brede, for å rette bedre sikten i løpene som går i en lett sving.

 

ÅDT 66 000

Det er også bygget et tverrslag mellom løpene, som nå er gjort til rømmningsveg. Tunnelen er så kort at det ikke er krav om det, men vil uansett være viktig for sikkerheten ved evnt brann i de to løpene som har en ÅDT på 66 000 kjøretøy.

-Betongen var veldig slitt, og mange steder så vi rett inn på armeringen. Vi var derfor spent på hva som måtte gjøres. Valget ble å frilegge armeringen ved hjelp av vannmeisling, slik at den kunne brukes på nytt før det ble lagt på ny sprøytebetong. Her måtte man ta små partier om gangen, som gjorde at prosessen var tidkrevende. I tillegg er det lagt ny vann og frostsikring, forteller Hilde Ulvik.

 

Snuste fram gammel dynamitt

-Vi visste også lite om vegoppbyggingen, og i frykt for å støte på gammelt, udetonert sprengstoff, hadde vi Forsvarets sprengstoffhunder inne flere ganger for å undersøke tunnelen før vi satte inn maskiner og folk. Litt fant vi, men ikke så mye, forteller prosjektlederen.

Det er også etablert et helt nytt vannrenseanlegg, som tar hånd om alt av avrenning fra tunnelene. Tidligere gikk alt rett i Alna-elva. Det er det heldigvis nå slutt på. Det samles nå opp i sedimentasjonsbassen som kjører vannen gjennom en 14 dagers avgiftningsprosess før det slippes ut.

 

Trafikk-kaos som forventet

Arbeidet har vært organisert slik at ett av tunnelløpene hele tiden har vært i bruk. Men frykten for kaos som følge av strengning av ett av løpene i en periode på 14 måneder var stor, og også Statens vegvesen var tydelige i sine advarsler overfor trafikantene.

 

Fakta om rehabiliteringen av Brynstunnelen

Lengde: 267 meter i toløp

Byggeår: 1969

Dette er gjort:

  • Betongrehabilitering
  • Bygge/utbedre tekniske rom
  • Vann- og frostsikring
  • Nytt VA-anlegg
  • Utbedre rømningsveier
  • Utstrossing
  • Skifte/tilføye elektronisk utstyr

Hovedentreprenør: Veidekke (kontraktsum 195 mill kr)

Totalkostnad: 318 mill kroner

Prosjektleder Hilde Ulvik forteller at trafikkavviklingen har gått omtrent som forventet. –Det har sjelden i denne perioden vært full propp. Trafikkmengden har vært den samme som før, selv om vi bl a fikk etablert parkering på Vinterbro med ekstra bussforbindelser inn til byen, for å gi alternativer til trafikkantene. Vi ser at trafikken fra har flyttet seg fra ring 3 til Operatunnelen. Og dessverre har lokalbefolkningen på Tveita og Oppsal opplevd ekstra trafikkbelastning, fordi en del trafikanter har valgt avstikkeren fra Abilsø og gjennom disse boområdene for å slippe å stå i kø.

 

Får kanskje avløsning snart

Nå står Brynstunnelen fram i nyoppusset drakt, og skal med oppgraderingen som er gjort kunne driftes uten nye tiltak i 25 år. Men kanskje får den avløsning før den tid. For om noen år seiler Manglerud-prosjektet opp for realisering, et kjempeprosjekt til 4,5 milliader kroner som vil gi sammenhengende tunnel på ring 3 mellom Abilsø og Ulven.

Da vil Brynstunnelen få avløsning, og få en noe mer tilbaketrukket rolle med å håndtere lokaltrafikken i og rundt Bryn.

Forsiden akkurat nå