PROSJEKTER

Stor interesse for å bygge ny E6 mellom Kvithammer og Åsen i Trøndelag

80 personer møtte på tilbudskonferansen mandag.

Nye Veiers prosjektdirektør for E6 Trøndelag, Johan Arnt Vatnan melder om stor norsk og utenlandsk interesse for strekningen Kvithammer-Åsen.
Nye Veiers prosjektdirektør for E6 Trøndelag, Johan Arnt Vatnan melder om stor norsk og utenlandsk interesse for strekningen Kvithammer-Åsen. Foto: Nye Veier
4. sep. 2018 - 10:37

Det store prosjektet med en prislapp på 4,5 milliarder kroner ruller videre, og mandag var det tilbudskonferanse på et hotell ved Trondheim lufthavn Værnes. 

Omfattende prosjekt

Nye E6 mellom Kvithammer og Åsen i tidligere Nord-Trøndelag består av cirka 19 kilometer med ny firefelts E6 med fartsgrense på 110 kilometer i timen.

I dette ligger også bygging av en 7,8 kilometer lang tunnel i to løp gjennom Forbordsfjellet. Prislappen på det hele, ligger på 4,5 milliarder kroner.

Kvithammer-Åsen er et utfordrende prosjekt som går i jomfruelig terreng. Området må reguleres i to kommuner. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Kvithammer-Åsen er et utfordrende prosjekt som går i jomfruelig terreng. Området må reguleres i to kommuner. Illustrasjon:  Nye Veier

Fristen for å bli med i kvalifiseringsrunden i prosjektet er satt til 10. oktober, og ifølge prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan, står det ikke på interessen ute i markedet. 

Han vil ikke ut med hvor mange som har meldt sin interesse, men avslører at interessen er større enn på strekningen mellom Ranheim og Værnes. 

– Hvorfor er det slik tror du?

– Vi merker at kontraktsformen vår er attraktiv. Det handler jo om tidlig integrering og at vi jobber sammen med entreprenøren om et felles mål. Samtidig virker det som om vi treffer bra med tidspunktet for dette prosjektet, sier han til veier24. 

Samtidig peker han på at dette er en litt annen type prosjekt enn Ranheim-Værnes.

– På Ranheim-Værnes bygger vi langs eksisterende trase, mens Kvithammer-Åsen går i jomfruelig terreng, sier Vatnan. 

Bra oppmøte

På tilbudskonferansen var representanter fra både de større aktørene og mindre entreprenører. 

– Det er veldig bra. Da når vi direkte ut til dem som enten skal delta som et arbeidsfellesskap, eller fungere som underentreprenører, sier prosjektdirektøren. 

Etter prekvalifiseringen blir mellom tre og fem entreprenører med videre i konkurransen. Disse blir så invitert til å gi tilbud som må være på plass i desember. 

Vatnan forteller at man har som mål å signere kontrakt 16. mai neste år, og at selve byggestarten er satt til sommeren 2020. 

LES OGSÅ: Bli med på kjøretur på den nye E6-strekningen i Trøndelag - Ketil Solvik-Olsen klippet snora i dag

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.