DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Stor fergejobb i Sogn er utlyst

En stor fergekontrakt er lyst ut av Region vest. Innen 23. mars må rederiene regne ut hvor mye de vil ha for å drive sambandene Fodnes-Mannheller og Vangsnes-Hella-Dragsvik i åtte år.

Inntil videre er MF "Ivar Aasen" en av fergene som betjener sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Den ble bygd i 1997 og har plass til 76 PBE og 295 passasjerer.
Inntil videre er MF "Ivar Aasen" en av fergene som betjener sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Den ble bygd i 1997 og har plass til 76 PBE og 295 passasjerer. Fjord1
4. jan. 2018 - 23:47

Begge sambandene krysser Sognefjorden. Fodnes-Mannheller inngår i riksveg 5. Vangsnes-Hella-Dragsvik inngår i riksveg/fylkesveg 13 og riksveg/fylkesveg 55.

I dag er det Fjord1 som driver de to sambandene. Kontrakten begynte å gjelde 1. januar 2106. Den neste kontrakten skal gjelde fra 1. januar 2020 til 31. desember 2027.

 

Strengere miljøkrav

 

I neste kontraktsperiode blir det strengere miljøkrav enn det er nå. Som energikilde kan båtene kan benytte strøm fra nettet på land, biodiesel, biogass eller en kombinasjon av disse, men minst 80 prosent av energien må være strøm.

I inneværende periode går det to båter mellom Fodnes og Mannheller: MF "Lifjord" og MF "Sogn". Begge har plass til 345 passasjerer og 110 PBE.

For neste periode er kravet at begge båtene skal ha plass til 399 passasjerer og 120 PBE, hvorav 12 vogntog.

I 2016 var årsdøgntrafikken på sambandet Manheller-Fodnes på 1 953.

 

To ferger i vintersesongen


I sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik går det tre båter i sommersesongen, som varer fra 1. mai til 30. september: MF "Lærdal" (77 PBE, 296 passasjerer), MF "Ivar Aasen" (76 PBE, 295 passasjerer) og MF "Vågsøy" (42 PBE, 147 passasjerer). Den minste båten går ikke i vintersesongen.

Kravet for neste periode er at hver av de to båtene som går i vintersesongen skal ha en kapasitet på minst 70 PBE, hvorav 6 vogntog, men den totale kapasiteten i sambandet må være minst 150 PBE. Båtene skal dessuten ha plass til 299 passasjerer hver.

 

Bruttokontrakt


I sommersesongen skal det settes inn en ferge til. Den skal ha en kapasitet på minst 299 passasjerer og 50 PBE, hvorav 6 vogntog. Den totale kapasiteten om sommeren må være på minst 200 PBE.

Hvis et rederi ønsker det, kan det kjøre med "sommerkapasitet" hele året.

Årsdøgntrafikken på Vangsnes-Hella-Dragsvik var 823 i 2016.

Kontrakten som skal inngås, er en bruttokontrakt. Det vil si at rederiet får en fast sum for jobben, og oppdragsgiveren får alle billettinntektene. Oppdragsgiveren har opsjon på å forlenge kontrakten med et år.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.