Stein i Vei: Økt fokus på bedre utnyttelse av steinressursene

Norge er et land av fjell og stein, men mange steder skorter det på de beste ressursene. Gjenbruk og bruk av stedlige masser blir derfor stadig viktigere. Ikke minst ut fra et miljøperspektiv..

Direktør i Norsk Bergindustri, Anita Hall, sammen med styreleder i Veiteknisk Institutt, Johnny M. Johansen.
Direktør i Norsk Bergindustri, Anita Hall, sammen med styreleder i Veiteknisk Institutt, Johnny M. Johansen. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. feb. 2023 - 11:01

Temaet er viktig både for myndigheter og produsenter, og årets Stein i Vei-konferanse i Stavanger har nettopp dette som innfallsvinkel på mange av innleggene på den to dager lange konferansen. 

Årets Stein i Vei-konferanse går av stabelen i Stavanger, og med 200 deltagere en av de største i dens 38. årige histrorie. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Årets Stein i Vei-konferanse går av stabelen i Stavanger, og med 200 deltagere en av de største i dens 38. årige histrorie. Foto:  Jarle Skoglund

Arrangementet, som er et samarbeid mellom Norsk Bergindustri og Veiteknisk Insitutt, er en viktig arena for både produsenter av pukk og steinprodukter, byggherrer og leverandører denne industrien. Konferansen arrangeres for 38. gang, og med 200 deltagere og 17 utstillere er dette en av de største i den historiske rekken.

Styreleder i VTI, Johnny M. Johansen, oppsummerte steinens betydning for veibygingen på denne måten da han åpnet konferansen.

- Mye ny teknologi er kommer til i løpet av de årene denne konferansen har vært arrangert. Men steinmaterialenes rolle når veier skal bygges, har forandret seg lite. Selv i vår moderne tid er steinen viktigste innsatsfaktor, enten det er snakk om fundamentering, bærelag, asfalt eller steinlegging, fortalte han.

Fra problem til ressurs

Prosjektleder for Statens vegvesens Rogfast-prosjekt, Oddvar Kaarmo. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Prosjektleder for Statens vegvesens Rogfast-prosjekt, Oddvar Kaarmo. Foto:  Jarle Skoglund

Også pukkprodusentene har for tiden stor oppmersomhet mot grepene som skal til for å klare å etterleve miljøkravene som skal nås innen 2030. Et av tiltakene for denne bransjen er kortreist stein, noe prosjektleder for det store tunnelprosjektet Rogfast, Oddvar Kaarmo, kunne fortelle var avgjørende for miljøregnskapet til veiprosjektet hvor det totalt skal tas ut 800 millioner kubikkmeter sprengtstein .

-For oss var så mye overskuddmasser som byggingen av en toløpstunnel på 26 kilometer i utgangspunktet et større problem enn en ressurs. Men i samarbeid med lokale myndigheter og næringsliv fant vi løsninger, med blant annet å bruke steinen til en fylling i sjø i Mekjarvik, utbygging av et nytt område i Kvitesøy samt utbygging av en kommunal havn i Karmsund, fortalte Kaarmo, som kunne opplyse at massene vil utgjøre 750 lastebillass i døgnet i årene mens sprengningsarbeidene vil foregå.

Kvernen maler sakte

Direktør Anita Hall i Norsk Bergindustri forteller at deres medlemsbedrifter har et stort engasjement for å redusere klimaavtrykket fra bransjen. Det har resultert i en nytt rammeverkt for bærekraft innen bransjen, såkalte sjekkpunkter for for bedre miljøforvaltning i den enkelte bedrift (TSM (towards sustainable mining). Også bruk av EPD (mijøsertifisering) av steinproduktene er blitt en suksess, og inngår nå i mange av kontraktene i bransjen, forteller hun.

-Men samtidig som det er store forventninger ikke minst i politiske miljøer til rask omstilling til nye miljøkrav, ser vi at rammebetingelsene for eksempelvis gjenbruksmasser ikke henger med. Regler og krav til steinmaterialene er ofte et hinder, og er en begrensning for bruk av masser slik at man får til bruk av stedlige masser eller gjenbruk som gir god miljøgevinst. Og denne kvernen maler for sakte. Eksempelvis tar det årevis å få igjennom søknader om fravik av standarder hos Statsforvaleteren. Dette må myndighetssiden rydde opp i, mener Anita Hall.     

Stiftelsen European Green Table ønsker omkamp om elektrifisering av Melkøya. Christian Ringnes, Hans Geelmuyden og Trygve K. Norman er tre av initiativtakerne.
Les også

Ønsker omkamp: Christian Ringnes og Hans Geelmuyden kaster seg inn i Melkøya-debatten

                        

-

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.