STATSBUDSJETTET 2023

Statsråden: Et ansvarlig budsjett som tar vare på det vi har

- Vi står i en ekstraordinær situasjon, med krig og energikrise i Europa, og stigende priser. Derfor må regjeringen prioritere sikkerhet og rettferdig fordeling. Det fører til en begrenset vekst i bevilgningene til samferdsel, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. okt. 2022 - 10:37

I budsjettforslaget for 2023 foreslår regjeringen å bevilge 39,5 milliarder kroner til veiformål. Det er en nedgang fra 2022-budsjettet på 376 millioner kroner.

33,4 milliarder kroner går til Statens vegvesen, 6,1 milliarder kroner til Nye Veier og 19,4 millioner kroner til Vegtilsynet.

– Det vil fremdeles være høy aktivitet og det vil bli bygd veier i hele Norge. Vår viktigste oppgave er å fullføre de prosjekter som er startet opp. Det er viktig at vi holder rasjonell framdrift i både små og store prosjekt, sier samferdselsministeren.

Han viser til at  det pågår bygging av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, Rogfast, i regi av Statens vegvesen. Sotrasambandet, Lysaker-Ramstadsletta og Sørbotn-Laukslett er andre eksempler på store veiprosjekter som trenger mye penger hvert i år de neste årene.

– Oppstart av noen av de største prosjektene som nå er klare, blir derfor utsatt. Jeg vet at mange som har forventet oppstart av sine prosjekter blir skuffet, men vi må være ansvarlige i den situasjonen vi er i nå og ta de vanskelige prioriteringene som trengs, sier Nygård.

Nye Veier mener fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er klar for bygging.
Les også

Brukte flere milliarder på vei og bane-planlegging. Nå er organisasjonen bak lagt ned

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.