Statsforvalteren i Vestland bekymret for naturinngrep på E39

Statsforvalteren i Vestland mener Statens vegvesen må endre både fart og dimensjoner på E39 mellom Stord og Os. Årsaken er de enorme inngrepene i naturen

Bjørnafjordbrua mellom Os og øya Tysnes og vil gi store inngrep på øya med 2.800 innbyggere, mener statsforvelteren i Vestland.
Bjørnafjordbrua mellom Os og øya Tysnes og vil gi store inngrep på øya med 2.800 innbyggere, mener statsforvelteren i Vestland. Illustrasjon: AMC Dissing og Weitling
14. jan. 2022 - 10:03

Statens vegvesen sendte i fjor høst planprogrammet for E39 Stord-Os (Hordfast) på høring.

Hordfastprosjektet innebærer blant annet en stor bro mellom Os og øya Tysnes og vil gi store inngrep på øya med 2.800 innbyggere.

I sitt høringsinnspill til planprogrammet peker Statsforvalteren i Vestland på omfattende funn av truede dyre- og plantearter. De mener også inngrepene i naturen blir svært store på grunn av dimensjonene på prosjektet, skriver Bergensavisen.

– Antallet viktige naturtyper og truede arter i planområdet må uten tvil være den klart største konsentrasjonen av viktige naturforekomster i hele prosjektet – ny E39 Kristiansand til Trondheim, skriver Statsforvalteren blant annet i sin merknad til reguleringsoppstarten.

Statens vegvesen har hittil registrert «30 boreonemorale regnskoger, 38 kystmyrer og åtte rike sumpskoger» innenfor planområdet for den nye veien og 375 registreringer av ulike truede dyre- og plantearter fordelt på 30 arter. Disse tallene blir jevnlig oppdatert.

Statsforvalteren skriver i sin merknad at Vegvesenet bør utrede et alternativ som begrenser farten og dermed dimensjonene på en strekning på over 14 kilometer på øya.

– Statens vegvesen har fått et oppdrag som vi utfører på best mulig måte ut fra de rammene vi er styrt av. Vi mottok mange nyttige innspill da planprogrammet lå på høring i høst, blant annet fra Statsforvalteren i Vestland, og vi har god dialog både med Statsforvalteren og andre offentlige og private interessenter, sier prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen til avisen.

Selve reguleringsplanen skal etter planen sendes til departementet til våren, og til høring i høst.

(©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.