Samir Kolukcija  i Statens vegvesen
Samir Kolukcija i Statens vegvesen (Foto: Privat)

Statens vegvesen tar i bruk en ny form for SMS-varsling i Kristiansandsområdet

SMS-varsling brukes i dag i mange sammenhenger. Nå utvider også Statens vegvesen bruken av digital teknologi for å varsle de vegfarende.

Vegvesenet benytter også – i likhet med flere andre - varslingssystemer der de som ønsker det kan melde seg på ved å sende et kodeord til et bestemt nummer. Nyheten er at de nå kan sende varsel til innbyggere innenfor en bestemt sone som blir markert med en mangekant (polygon) på et kart.

LES OGSÅ: 11 kilometer av Trollstigen er uten mobildekning

Kjørte vellykket pilotprosjekt

Teknologien er ikke ny, men har tidligere ikke vært anvendt av Vegvesenet etter det
kommunikasjonsrådgiver Samir Kolukcija i Statens vegvesen, Region sør, kjenner til.

– Slik kan vi sende ut et varsel om trafikale problemer som pågår i øyeblikket, eller vi kan gi beskjed på forhånd om arbeider som skal settes i gang, f.eks. asfaltering eller brøyting, sier han. Og om der fortsatt finnes noen med bare fasttelefon, er det mulig å lese inn en talemelding som blir sendt ut til disse.

– Derimot er lokasjonsvarsling, som kan nå ut til trafikantene innenfor en bestemt sone, ikke tillatt å bruke av hensyn til personvernlovgivningen, påpeker han videre.

Et pilotprosjekt som ble gjennomført i fjor blant annet i forbindelse med arbeidene på den nye Varoddbrua, viste seg å være så vellykket at beslutningen ble tatt om å gjøre prosjektet permanent. Anbudskonkurransen ble vunnet av Bergens-firmaet Stix med sitt nyutviklede program Stix Reach.

LES OGSÅ: Statens vegvesen og NVE fortsetter samarbeidet om skredvarsling

Brukervennlig og plattformuavhengig

– Det handler om en webbasert løsning som kan sende ut varsel enten til forhåndsdefinerte grupper eller til utvalg tegnet direkte inn i et av flere nettbaserte kart der kartløsningen kan tilpasses kundens behov. Løsningen fungerer like godt i nettleseren på PC som på mobil og nettbrett. Programmet er i tillegg plattformuavhengig og kan håndtere mange hundre tusen mottakere på kort tid, forteller daglig leder i Stix, Christopher Raa.

– Brukeren må søke Folkeregisteret om å få benytte data derfra. Knyttet opp mot databasen til registeret, vil man alltid være sikker på å ha den nyeste informasjonen på hvem som bor hvor.

Lovverket setter klare begrensninger for meldingenes innhold. Liv og helse er sentrale stikkord. Motsatt er ulike former for markedsføring ikke tillatt.

Kostnadene knyttet til bruk av Stix Reach er delt i et mindre fastbeløp samt en variabel sum avhengig av bruken.

  Foto: Stix Reach

Forsiden akkurat nå