Statens vegvesen inngår milliardkontrakt for drift av hydrogenferjer til Lofoten

Statens vegvesen har signert kontrakt med Torghatten Nord om å drifte hydrogenferjer mellom Bodø og Lofoten. Kontrakten har en verdi på 4,9 milliarder.

Fra venstre Anders Sæternes (avdelingsdirektør ferje, Statens vegvesen), samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og Torkild Torkildsen (administrerende direktør i Torghatten Nord).
Fra venstre Anders Sæternes (avdelingsdirektør ferje, Statens vegvesen), samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og Torkild Torkildsen (administrerende direktør i Torghatten Nord). Foto: Kent Even Grundstad/Statens vegvesen
25. jan. 2022 - 14:33

Torghatten Nord skal drifte sambandet i 15 år, fra 2025 til 2040, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

De nye ferjene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn årlig sammenlignet med dagens ferjer, som drives på naturgass (LNG). Det tilsvarer det årlige utslippet fra 13.000 dieselbiler.

–Jeg er stolt over at vi skal utvikle og drifte hydrogenferjer på Norges lengste og mest værutsatte ferjestrekning, sier administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.

Kontrakten er den andre i Norge i sitt slag etter sambandet Hjelmeland-Nesvik i Rogaland, som kommer i drift i løpet av 2022. Ferjesambandet over Vestfjorden vil likevel bli Norges første med fullskala hydrogenferjer.

– Norge har ambisiøse mål og forpliktelser på klimaområdet. På slike samband som mellom Bodø og Lofoten, som tar tre timer over Vestfjorden, er batterier rett og slett ikke godt nok, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Slik kan hydrogenferjene som skal gå mellom Bodø og Lofoten bli seende ut. <i>Illustrasjon:  Norwegian Ship Design</i>
Slik kan hydrogenferjene som skal gå mellom Bodø og Lofoten bli seende ut. Illustrasjon:  Norwegian Ship Design

(©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.