NYHETER

Stanset forsøk på ny fergefusjon

Politikerne i Sogn og Fjordane har foreløpig satt foten ned for en fusjon mellom fergerederiene Norled og Fjord1.

-Det er nødvendig å tenke alternativt for innenlandsk fergedrift. Konkurransen er i praksis borte, sier Oddbjørn Vatne, som er leder for samferdselsutvalget i Møre og Romsdal. (Foto: Kjell Herskedal).
-Det er nødvendig å tenke alternativt for innenlandsk fergedrift. Konkurransen er i praksis borte, sier Oddbjørn Vatne, som er leder for samferdselsutvalget i Møre og Romsdal. (Foto: Kjell Herskedal).
Kjell Herskedal
31. mars 2015 - 09:58

De to rederienes styrer har lenge forhandlet om en sammenslåing, uten at politikerne i Sogn og Fjordane var orientert. Sogn og Fjordane fylkeskommune eier 59 prosent av aksjene i Fjord1.

 

Overrasket over reaksjonen

-Det fylkesutvalget har gjort, er å be styret i Fjord1 om å legge bort intensjonsavtalen som er inngått mellom de to ferjerederiene, sier styreleder i Fjord1, Reidar Sandal, til Våre Veger.

Dette spørsmålet vil styret ta stilling til over påske.

Begrunnelsen for politikernes skepsis skal være at fylkeskommunen selv er inne i en prosess i vurderingen av eierskapet sitt til ulike virksomheter, blant disse Fjord1.

Reidar Sandal er overrasket over politikernes reaksjon. Han mener at en fusjon mellom de to ferjerederiene ville ha vært en god løsning for eierne.

-Det kan ikke være slik at styret i ferjerederiet er «sjakk matt» fordi fylkeskommunen selv er inne i en prosess rundt eierskapet, sier Sandal.

Han er fullt på det rene med at enda en ferjefusjon vil reise spørsmål om konkurransesituasjonen i innenlandsk ferjedrift.

 

Manglende konkurranse

Våre Veger skrev nylig om den manglende konkurransen i innenlandsk ferjedrift. Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik i Møre og Romsdal mener at det nå er så få ferjerederier igjen at det i virkeligheten ikke er noen reell konkurranse om anbudene. Dette har i sin tur bidratt sterkt til at nye anbud som lyses ut har en voldsom prisvekst, for enkelte samband på over 40 prosent.

I Møre og Romsdal er Fjord1 og Norled de to dominerende selskapene og de to eneste reelle konkurrentene. Lederen av fylkets samferdselsutvalg, Oddbjørn Vatne, mener det må tenkes alternativt til tradisjonell anbudskonkurranse.

 

Trenger kapital og fornyelser

-En måte å kan være at staten bygger ferjer og leier dem ut, slik at det konkurreres på drift.  Dagens ferjeflåte er gammel og bør fornyes. Derfor trengs det mye kapital til investeringer, sier Vatne.

Han er overrasket over fusjonsplanene til Fjord1 og Norled.

Norled (tidligere Tide Sjø i Stavanger) har ikke gitt opp å få til en fusjon med Fjord1. Styreleder i Norled, Ingvald Løyning, sier at han vil forholde seg til intensjonsavtalen som er inngått og fortsatt arbeide for å få fusjonen realisert.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.