NYHETER

Stadig flere hull i Sogn og Fjordane

Perforeringen av Norges mest perforerte fylke fortsetter. En 1 200 meter lang rassikringstunnel skal sprenges langs Lustrafjorden i Sogn og Fjordane. Veiledende kunngjøring om prosjektet er nylig sendt ut.

Avstanden er kort fra tunnelen til den planlagte cruisehavnen i Skjolden hvor det er meningen å dumpe mesteparten av sprengsteinen.
Avstanden er kort fra tunnelen til den planlagte cruisehavnen i Skjolden hvor det er meningen å dumpe mesteparten av sprengsteinen. Bilde: Statens vegvesen (ill.)
14. juli 2008 - 16:26

Den rasfarlige strekningen går under fjellet Gullringen. Tunnelen får to funksjoner, den skal sikre de vegfarende på riksveg 55 mot det farlige fjellet, og den skal erstatte en vegstrekning som langt fra tilfredsstiller kravene til en moderne riksveg.

Tunnelen får profil T 8,5. Den er prosjektert av Statens vegvesen. Entreprisen omfatter også anlegg/utbedring av til sammen 800 meter tilstøtende veger, mest på sørsiden av tunnelen.

Vegvesenet håper på utlysning i slutten av august. I så fall er tunnelen klar til bruk våren 2010.

Gullringen ligger få kilometer fra Skjolden innerst i Lustrafjorden. Her er det planer om å bygge en havn for cruiseskip. Selskapet som står bak planene har sagt seg villig til å overta mesteparten av tunnelmassen for å bruke den til utfylling for havnen.

Luster kommune er også villig til å bidra. For å få fortgang tunnelarbeidet har kommunestyret vedtatt å forskuttere inntil 96 millioner 2006-kroner for Vegvesenet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.