Dei nye fergene med kapasitet på 80 personbiler krever nye kaier.
Dei nye fergene med kapasitet på 80 personbiler krever nye kaier. (Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Sprikende tilbud fra fire entreprenører på bygging av fergekai i Møre og Romsdal

Prisene på fire tilbud på byggingen av ny Linge fergekai spenner fra 73 til 101 millioner kroner.

Ferjesambandet Eidsdal-Linge er en del av Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen og har stor trafikk i turistsesongen. Nå skal Møre og Romsdal fylkeskommune skal bygge ny fergekai på Linge for å ta imot nye, større miljøferger fra 2024.

Ved anbudsåpning på oppdraget kom det inn følgende tilbud:

Tilbydar Pris, eks. mva
Christie & Opsahl AS 73 524 095,96 kr
K. Nordang AS 79 691 255 kr
Mesta AS

92 723 425,83 kr

HAK Entreprenør AS

101 785 161,63 kr

Komplett ny kai 

De nye fergene som skal settes inn i sambandet Eidsdal-Linge har kapasitet på 80 personbiler, mot dagens ferjer som bare tar 35 personer. Det krever større fergekaier, forteller Møre og Romsdal fylkeskommune i en pressemelding.

Kontrakten inneholder byggingen av komplett ny fergekai ved siden av dagens kai på Linge. Tilleggskaia (piren) blir 75 meter lang, syv meter bred og i hovedsak bygd i betong. Kjørebrua av stål blir 12x18 meter.

Også Eidsdal skal bygges om

Møre og Romsdal fylkeskommune planlegger byggestart på Linge tidlig i høst. Byggingen av ny fergekai i Eidsdal er også lyst ut, og fristen for å levere tilbud er 12. august. Også i Eidsdal er det planlagt byggestart i høst.

- I Eidsdal blir det større utfordringer med trafikkavviklingen, siden vi skal jobbe med dagens kai. Vi skal strekke oss for å redusere konsekvensene så godt det lar seg gjere, og så langt som mulig gjøre det forutsigelig for trafikantene i strekningen i byggeperioden, sier prosjektlederen.

Forsiden akkurat nå